Compte enrere per activar el nou servei de neteja viària i recollida de residus

Ja s'ha adjudicat el contracte a l'UTE Valoriza - Acciona, que gestionarà el servei durant 10 anys

Els contenidors soterrats tenen els dies comptats / Foto: Cugat Mèdia

Política

Publicat avui, a les 15:46 per Sergio Morales

Més eficient, amb vehicles millors i amb serveis adients a les diferents necessitats dels barris de Sant Cugat. Són alguns dels trets que haurà de tenir el nou servei de neteja viària i de recollida de residus, que s'ha adjudicat a l'UTE Valoriza - Acciona i que el ple municipal ha de ratificar aquest dilluns. La companyia ha obtingut la millor puntuació en la licitació i oferirà el servei durant 10 anys, amb una dotació pressupostària de 13 milions d'euros anuals (excepte el primer any, que serà de 9,9 milions); en total, és una dotació de 127.625.899 euros. La intenció del govern és que el nou servei es posi en marxa l'1 de gener de 2025, tot i que podria endarrerir-se uns mesos si les altres empreses que s'havien presentat al concurs ho recorren.

Aquesta adjudicació resol el primer lot del contracte, que haurà d'incloure el tractament i transport de les fraccions d'orgànica, paper, vidre, envasos, rebuig i oli domèstic. L'objectiu del govern, ha explicat aquest divendres la tinenta d'alcaldia de Serveis Urbans, Cristina Paraira, és "dimensionar" el servei a la ciutat, sobretot tenint en compte el creixement demogràfic dels últims anys. Així, hi haurà més freqüències de neteja, es posarà a disposició nova maquinària més eficient i hi haurà més equips de neteja.

El servei té una dotació pressupostària de 13 milions d'euros cada any. Això suposa un increment de més del 50% respecte al contracte de 2010.

Paraira, de fet, ha celebrat que ja es vegi "llum al final" per tenir un servei que considera "imprescindible", però deixa per a més endavant la concreció de com la concessionària posarà en marxa les millores. En tot cas, ha celebrat que s'hagi pogut tancar la licitació "ens els terminis marcats".

Els principals canvis

Una de les apostes és la retirada dels contenidors soterrats i l'increment del nombre de containers de recollida selectiva. També es posaran en marxa compostadors comunitaris als barris allunyats del nucli urbà (Les Planes, Sol i Aire, Can Barata) i es garantirà que el servei de recollida de residus funcioni tots els dies de l'any.

L'acceptació de la licitació se sotmetrà a votació al ple municipal d'aquest dilluns i, presumiblement, prosperarà, ja que el govern (Junts i ERC) sumen majoria.

L'UTE Valoriza - Acciona ha aconseguit 80,65 punts en la licitació. Per darrere han quedat Prezero España SAU (78,61 punts) i FCC Medio Ambient SAU (75,44).

La taxa de residus

El servei de recollida i transport de les deixalles s'afrontarà amb la nova taxa de residus. Es tracta d'un impost que es començarà a pagar l'any vinent en compliment d'una normativa europea que grava en funció de la generació de residus i que obliga a cobrar el cost del servei. En el cas de Sant Cugat, l'Ajuntament calcula que aquest cost serà de 7,2 milions d'euros per al 2024 i de 9,5 per al 2025.

Encara queda per resoldre la resta de lots dels serveis, la licitació dels quals encara està pendent. Aquests hauran de gestionar el manteniment i neteja exterior dels contenidors, la neteja de pintades i la recollida i transport de fibrociment.


DECLARACIONS

Cristina Paraira

Estem en un punt d'inici i comencem a veure la llum per tenir el nou servei, que considerem imprescindible.

Your browser doesn’t support HTML5 audio