L'interventor assenyala dificultats per fiscalitzar les nòmines de l'Ajuntament

El darrer informe d'Intervenció exposa dificultats de control en l'àrea de Recursos Humans i certes millores en contractació


  • Comparteix:

Imatge de l'ajuntament / Foto: Lluís Llebot (Cugat Mèdia)

Imatge de l'ajuntament / Foto: Lluís Llebot (Cugat Mèdia)

La gestió de les nòmines de l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès 'no segueix el que exigeix la normativa de comptabilitat pública', segons l’interventor, Rubén Bustamante, que alerta que l'àrea d'intervenció no disposa de mitjans suficients per revisar la gestió municipal. El tinent d'alcaldia d'Economia, Carles Brugarolas, ha admès que la gestió és millorable, però ha assegurat que ja hi ha en marxa un pla d’acció per revertir els problemes detectats.


La funció de l'interventor de l'Ajuntament

L'informe d'Intervenció de l'any 2023 (la meitat del qual a càrrec de l'anterior govern) detalla les deficiències de gestió, analitza els procediments en contractació, recursos humans i ingressos, i proposa millores per a un control més eficaç.

Un document que el tinent d'alcaldia d'Economia considera "molt valuós per aflorar els àmbits de gestió en els quals clarament hem de millorar". Brugaroles ha reforçat la importància de gestionar bé la institució. "Ho tenim entre cella i cella", ha afegit.

L'informe d'Intervenció

L'interventor, Ruben Bustamante, destaca que el govern municipal no ha aprovat cap resolució amb informe desfavorable d'Intervenció. Tot i això, informa que el consistori té compromisos pendents per valor de 10,3 milions d'euros que no han pogut ser revisats o tramitats adequadament. Concretament, fa referència a 271 expedients amb informes d'omissió (emesos sense passar per control d'Intervenció).

L'interventor recorda que "la llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern tipifica com a molt greu la infracció d'omissió del tràmit d'intervenció prèvia en despeses, obligacions i pagaments".

Greus deficiències a l’àrea de Recursos Humans

L'interventor veu urgent que l'àrea de Recursos Humans revisi la seva planificació perquè "és insostenible a mitjà termini que la nòmina no pugui fiscalitzar-se correctament".

A l'informe de 2022 Intervenció ja va avisar sobre la "manca de control de les despeses de personal" que va comportar "nòmines pagades indegudament i deficiències en la gestió". En total es van pagar gairebé 38.000 euros en conceptes retributius no justificats (pagues extres de puntualitat i plus de festivitat a persones a les quals no corresponia, o el cas insòlit d'un treballador al qual se li va rescindir el contracte i que va continuar cobrant la nòmina vuit mesos més).

Ara Bustamante explicita que només s'ha executat el 20% del Pla Anual de Control Financer per a la correcta gestió de nòmines i el 0% per tal d'assolir una gestió pressupostària adequada a la normativa. En canvi, sí que s'han destinat recursos a accions com el Pla de Comunicació o el Pla d'Acollida del Personal, accions que l'interventor acusa de "prioritat discutible en el context actual".

Millores en Contractació

Més ben parada surt l'àrea de contractació. L'aprovació al setembre d'una instrucció reguladora per erradicar els reconeixements extrajudicials de crèdit i les factures sense contracte, ha donat fruits, segons Intervenció.

El proper horitzó és simplificar les tramitacions, sobretot dels contractes menors (inferiors als 40.000 euros en obres, i als 15.000 euros en serveis i subministraments).

Falta de mitjans per revisar la gestió municipal

Bustamante alerta que en ser un exercici amb un canvi de mandat les tasques de control financer es dupliquen i que l'àrea d'Intervenció no disposa de mitjans suficients per revisar la gestió municipal. Intervenció ha comptat amb el suport d'una empresa externa amb la qual estan revisant la petició d'indemnització pels efectes de la Covid del Col·lectiu Fitness, que gestiona l'Eurofitness, i que una auditoria de l'anterior govern va considerar no procedent.

L’informe també suggereix aprovar una nova Ordenança General de Subvencions actualitzada.

El debat al ple de dilluns

La regidora d'En Comú Podem, Aina Balada, va afirmar que de l'informe es dedueix que es treballa "per acabar amb certes irregularitats en matèria de contractació". Balada es va interessar en saber "com es pensen resoldre des del govern les deficiències detectades" i va instar l'equip de govern a "formar-se i comprometre's amb la transparència".

El titular d'Economia, Carles Brugarolas, va demanar a la regidora usar amb prudència els termes 'transparència' i 'irregularitats' tot declarant que "el compromís d'aquest govern amb la transparència és màxim".

El portaveu de Vox, Marcos Rodríguez, va destacar els 271 expedients tramitats sense l'informe previ d'Intervenció.




Aina Balada

Reiterem la importància en què l'ajuntament es comprometi amb la transparència. No ens podem conformar en ser transparents, aquesta transparència s'ha de fer a l'hora

Carles Brugarolas

La senyora Aina ha fet servir dos termes que demano que utilitzem amb prudència: irregularitats i transparència. El compromís d'aquest govern amb la transparència és màxim.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.