De rumorologia sempre n'hi ha, a vegades és interessada i a vegades també malintencionada... Jo vaig deixar molt clar des del principi que no tenia cap intenció de ser el candidat a l'alcaldia de Junts per Sant Cugat perquè ja teníem un candidat, que es deia Josep Maria Vallès, que havia sigut escollit en unes primàries, i ho vaig deixar bastant clar des del principi. Però la rumorologia continuava i vaig haver-ho de desmentir públicament. Sí que és veritat que després de la meva sortida del Govern català, em vaig prendre un temps per sanejar-me de la política després d'anys molt intensos. Pensi que vaig viure tot el Procés des de dins del Govern de la Generalitat, on vaig estar fins i tot encausat per diferents delictes relacionats amb l'organització de l'1-O. I després vaig tenir l'honor de ser conseller i vicepresident del Govern del meu país. Per tant, em vaig prendre un temps, i me'n vaig anar un mes a Sud-amèrica. La meva idea també, com a enginyer informàtic que soc, era poder tornar a la meva feina on tinc una excedència en una empresa tecnològica important, però potser la gent no sap que els consellers, quan deixem de ser-ho, se'ns genera una incompatibilitat legal. Per llei, durant els primers dos anys, no podem anar a treballar a cap empresa del sector del qual hem estat consellers, i jo he sigut durant cinc anys conseller de Polítiques Digitals, i això em situava a mi que havia de decidir què feia aquests dos anys. I aquí Vallès em va demanar que l'ajudés a la campanya electoral i que m'incorporés a la llista, però jo li vaig dir que no calia que fos en un lloc destacat, i al final va ser en el número 5. I aquesta és la història, no n'hi ha més. Fins que duri la meva incompatibilitat l'ajudaré en aquesta tasca, i després ja veuré què faré.
No descarta no acabar els quatre anys de regidor a Sant Cugat?
Jo m'he compromès per quatre anys amb l'alcalde, però la vida dona moltes voltes. Jo era vicepresident del govern i l'endemà ja no ho era per diferències amb ERC. Per tant, en política no es poden fer mai plans a molt llarg termini i has de saber que un dia hi ets i l'altre ja no. No descarto res.
En el món de la política, costa de veure algú que ha sigut vicepresident de la Generalitat, que passi a ser quart tinent d'alcaldia d'un ajuntament. Vostè no ha tingut cap problema en aquest sentit?
El meu ego polític ja fa temps que està més que cobert. Per mi ha sigut un honor ser conseller del meu país i en l'àmbit en el qual m'he desenvolupat professionalment, que és el tecnològic, i he arribat fins a vicepresident amb aquesta cartera. Tinc l'ego més que satisfet. Ara, més que el meu ego, el que intento és ajudar la meva ciutat i el projecte polític de Junts per Sant Cugat i Junts per Catalunya, per recuperar el govern de la ciutat que es va perdre fa quatre anys. Aquesta va ser una de les motivacions per acceptar anar a la llista de Josep Maria Vallès, i ho vam aconseguir.
Com s'ha trobat l'Ajuntament 10 anys després?
Ens hem trobat una cosa molt diferent. Quan vam marxar els comptes estaven sanejats i ara tenim un forat de 25 milions d'euros, és una diferència important. Això ens ha de fer recordar a tots, siguin partits d'esquerres o de dretes, independentistes o unionistes, que l'important quan tu governes, la primera responsabilitat és no fer fallida, o no deixar la institució hipotecada per a futurs governs. Si les teves accions com a govern fan que el govern que ve després hagi de pagar les teves factures, aquest no podrà fer la política que voldrà, que és la que van escollir els ciutadans amb els seus vots. Hem de ser molt conscients que la manera de protegir els serveis públics és no posar-los en risc econòmic. Com ja s'ha dit, durant l'anterior govern hi ha hagut un acte de deixadesa econòmica que no hauria de passar mai en cap institució.
Sentint les seves paraules, vostè sí que hauria votat a favor de la moció del PP en el ple de novembre per reprovar l'anterior govern? En Carles Brugarolas fa servir més l''hem de mirar endavant' quan li preguntem per aquest tema.
Al govern anterior ja el va reprovar la ciutadania a les eleccions municipals. Des del moment que el govern perd les eleccions estrepitosament, vol dir que la ciutadania ja ens ha reprovat. Per això no vam votar a favor de la moció del PP. I és evident que volem mirar endavant per solucionar aquest problema, perquè el problema existeix. Hi ha un forat que tindrà conseqüències i ja les està tenint, i s'ha vist en el pressupost que hem hagut d'aprovar de mínims, I ens hauria agradat que no fos així, però ens ha condicionat les nostres polítiques. No es pot estirar més el braç que la màniga, és una irresponsabilitat política.
Davant aquest pressupost tan magre, en els àmbits de la seva tinència d'alcaldia, quins projectes voldria fer i no podrà fer el pròxim any?
Jo tinc una àrea que és molt interna, que és la gestió tecnològica de l'Ajuntament, que és molt important. Avui dia les institucions cada cop depenen més de la tecnologia per oferir qualsevol servei públic. Les organitzacions cada com són més intensives amb tecnologia i menys en recursos humans. Els pressupostos de qualsevol institució creixen tecnològicament per la digitalització, i l'Ajuntament que no creix ho acabarà pagant a la llarga. Avui al món hi ha dos grans vectors de transformació de la societat, un és la lluita contra el canvi climàtic. Tot el que fem com a administració ha de ser sostenible. I el segon és que tot allò que fem s'ha de transformar digitalment. Si qualsevol decisió que prenem no té aquests dos vectors, clarament estàs condemnant aquesta institució. En els últims quatre anys s'ha digitalitzat poc, potser perquè no era una prioritat. Portem quatre anys de retard, i ara a més, en aquest primer any, tot allò que a mi m'hauria agradat fer de reimpuls de la digitalització, es veurà molt limitada per la contenció pressupostària a conseqüència de la mala gestió econòmica del passat mandat.
Ara hem vist l'afectació que hem tingut amb el ciberatac a l'empesa on teníem els servidors de la web de l'Ajuntament. Hem estat tres setmanes sense web! Ho dic perquè ens adonem de la importància que té de cara al servei públic. No ens ho podem permetre. I si no ens digitalitzem bé, i no invertim bé en ciberseguretat, estarem prestant un mal servei a la ciutadania. Per tant, jo ara tindré un any que no podrem avançar tot el que m'agradaria en aquest àmbit concret. Farem altres coses, com tornar a marcar una prioritat de ser una ciutat intel·ligent, que van ser pioners i ara ja no estem en el mapa. També volia reimpulsar els Premis Ciutat de Sant Cugat, que no s'han fet aquests últims quatre anys, però ens ha quedat un pressupost molt reduït i n'haurem de fer una versió molt reduïda.
Per tant, els premis es recuperaran segur el 2024?
Potser no la podrem fer amb tota la pompositat que m'agradaria per recuperar aquests premis, però com que no s'han donat aquests quatre anys, volen donar els premis que no s'han donat aquests anys. I aprofitant que els reimpulsem, volem fer canvis en la presentació per agrair a la ciutadania de Sant Cugat que fa coses per la ciutat. Que siguin els premis 'santcugatenc de l'any', i que la gent ho pugui gaudir i ostentar.
I en el tema Smart City, seran presents a l'edició 2024 de l'Smart City Expo de Barcelona?
Ens hauria agradat ser-hi, però el 2024 no podrem. Ara, no descarto tornar-hi en futures edicions en aquest congrés de ciutats intel·ligents. De fet, ja hem estat escollits per la UE com una de les ciutats pilot en matèria d'Smart City, i això ens ajudarà a reimpulsar aquest projecte, però és veritat que aquest primer any el dedicarem més a pensar, i el 2025 ja executarem accions més concretes, però tinc clar que volem tornar a situar Sant Cugat en el mapa de les ciutats digitals de Catalunya.
Parlem de l'àmbit de les relacions institucionals. Si un tema ha marcat els primers mesos de mandat ha sigut el càrrec de la comissionada per a les relacions institucionals amb Valldoreix per a Susana Herrada. Com que encara no s'ha fet cap acte de presentació per saber quina és la seva feina, aprofito que el tinc aquí, quina és la feina exacta de Susana Herrada, però no serà l'encarregada de les relacions amb l'EMD.
Les relacions amb Valldoreix les tinc jo. Jo soc el tinent d'alcaldia de relacions institucionals i, per tant, tinc delegades per part de l'alcalde les relacions amb Valldoreix. Això recau en un càrrec electe, com no podria ser de cap altra manera. Els reptes que tenim amb Valldoreix aquest mandat, el primer que hem de renovar el conveni econòmic i competencial amb l'EMD, i no és fàcil perquè té uns càlculs molt complexos, amb elements competencials i identitaris. Si Valldoreix ha de ser una EMD, un districte, o un municipi independent, aquest és un debat, però si és una EMD, Sant Cugat hi té alguna cosa a dir perquè nosaltres financem Valldoreix. Per tant, l'alcalde va considerar que, qui millor per assessorar-nos a fer aquest conveni que una persona que coneix la realitat de Valldoreix que ha sigut vocal durant molts anys i fins i tot presidenta en funcions durant un temps. Coneix al detall la situació de Valldoreix i ens aportarà molt bona informació per fer una bona negociació d'aquest conveni. La meva funció serà negociar aquest conveni, i la senyora Herrada, una de les seves principals funcions serà assessorar-me a mi i a l'alcalde.
I perquè no la nomenaven assessora i no crear un càrrec que no existia?
És que un comissionat és un assessor, no acabo de veure la polèmica. Aquest figura, a l'Ajuntament de Barcelona i a altres, també la tenen. No hem fet cap il·legalitat. Va deixar la vocalia de l'EMD i té tot el dret de treballar per a l'Ajuntament per Sant Cugat.
Sap que a Valldoreix s'han recollit més de 500 signatures contra el càrrec de Susana Herrada? Pensen que és un càrrec fet a mida per compensar la derrota electoral que no s'esperava.
Però això són consideracions polítiques. Si entrem aquí, tots podríem fer consideracions polítiques... La gent ha de valorar si Susana Herrada té les capacitats o no per desenvolupar unes tasques d'assessorament a l'Ajuntament per tenir unes bones relacions amb Valldoreix, i això és indiscutible. Si entrem en consideracions polítiques, jo em reservo els meus comentaris polítics de per què han triat altres persones...
Com a responsable de les relacions institucionals de l'Ajuntament, és l'encarregat de les relacions amb la Generalitat. Li genera alguna incomoditat haver de relacionar-se amb aquells que el van fer fora fa un any?
Hem d'estar per sobre de les qüestions personals. Quan assumim unes responsabilitats de cert nivell, quan no hi som hem d'actuar amb tota la lleialtat i tota la responsabilitat. Com a exemple, em va tocar rebre la consellera Laura Vilagrà al CAR, i qui vaig tenir una relació molt intensa a la Generalitat, i cap problema. Tots som persones grans i adultes. És evident que no em va agradar que em destituïssin, i per una situació de...
Segons paraules del president Aragonès, per "deslleialtat".
No sé qui és més deslleial, perquè jo li podria dir que ells van ser deslleials a l'acord que vam signar. El president de la Generalitat va signar un acord que ell mateix va admetre que no compliria. Jo era vicepresident d'un govern de coalició, i jo no tinc per què informar en el president de la Generalitat ni a ningú, de les decisions que pren l'executiva del meu partit, com tampoc ho feia ell de les d'ERC amb mi. És normal que sigui així. La lleialtat no es pot confondre amb la submissió institucional. Que això es va fer servir d'excusa per fer fora Junts del Govern? Bé, això és política i contra això no hi ha res a dir. Els temps dirà si va ser un error d'ERC, que jo crec que sí, perquè només cal mirar les enquestes. Crec que Pere Aragonès no tornarà a ser president de la Generalitat, sincerament. Primer perquè el PSC, si guanya no el votarà, i segon perquè des de Junts per Catalunya és difícil que tornem a tenir confiança amb algú que ens va fer fora del govern, i ell n'era conscient quan va prendre aquella decisió. Potser serà candidat algú altre d'ERC. Evidentment que em va saber greu, però hem d'estar per sobre d'això, i jo quan ve un conseller de la Generalitat a Sant Cugat el tracto com el conseller del meu país, només faltaria, i si ve el president, doncs també.
Encara no ha passat això, oi, no han coincidit?
Amb el president no hem coincidit, no.
Abans deia que va estar encausat per l'1-O, té alguna causa pendent amb la qual es beneficiarà de l'amnistia?
Jo vaig estar encausat fa molt temps per tres delictes: malversació, desobediència i revelació de secrets. Que sumaven 11 anys de presó segons els escrits d'acusació de la Guàrdia Civil. Per com que aquelles acusacions no estaven sustentades amb cap prova, la jutgessa substituta del titular del jutjat 13 que va morir, va fer una primera eliminació de la instrucció d'algunes persones que l'acusació no s'aguantava per enlloc, i a mi em van retirar. Vist com estan les coses, amb la justícia espanyola mai ser sap que no t'hi tornin a posar, però si hi ha una amnistia estaria tranquil del tot. Però ja estem veient com al president Puigdemont fa dos dies que l'han imputat per terrorisme després de sis anys. L'amnistia ens donarà a tots més tranquil·litat perquè ja no hi haurà jutges fent política i encausar-te amb unes acusacions que fan riure, però no dir pena.
Vostè, a més de tinent d'alcaldia de Sant Cugat, també és diputat de la Diputació de Barcelona a l'oposició. Quan es va anunciar que aniria de número 5 a la llista del Josep Maria Vallès ja es va dir que el partit el volia com a l'home fort a la Diputació, però no van poder repetir pacte amb els socialistes. Va ser una decepció?
No. Jo em vaig posar a disposició del partit, i el meu objectiu principal era ajudar Josep Maria Vallès a recuperar l'Ajuntament de Sant Cugat, això era el més important. És veritat que Sant Cugat té molt pes en l'elecció del diputat provincial perquè aquí traiem molts vots, quasi sempre ens toca diputat provincial. Per tant, era fàcil, si algú de Sant Cugat ha de ser diputat a la Diputació, i l'alcalde ja havia dit que no ho volia ser, semblava clar que per experiència em tocava a mi. I a partir d'aquí, les elucubracions ja eren que jo seria l'home fort a la Diputació... miri, ni jo ni ningú vam fer cap declaració en aquest sentit. I mira, cap de les dues especulacions periodístiques que es van fer, cap l'ha encertat. Ens hem de creure el que els implicats diuen.
DECLARACIONS
Jordi Puigneró
Hi ha un forat que tindrà conseqüències i ja les està tenint, i s'ha vist en el pressupost que hem hagut d'aprovar de mínims, I ens hauria agradat que no fos així, però ens ha condicionat les nostres polítiques.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Jordi Puigneró
Però això són consideracions polítiques. Si entrem aquí, tots podríem fer consideracions polítiques... La gent ha de valorar si Susana Herrada té les capacitats o no per desenvolupar unes tasques d'assessorament a l'Ajuntament per tenir unes bones relacions amb Valldoreix, i això és indiscutible.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
COMENTARIS
Sembla que aquest senyor, quan parla dels 25 milions gastats de mé per l'Ajuntament, no recorda que hi va haver una pandèmia que va suposar moltes actuacions extraordinàries. I quan diu que l'Ajuntament financia Valldoreix, potser hauria de dir que els ciutadans de Valldoreix financien Valldoreix i una mica de Sant Cugat, de la mateixa manera com els ciutadans de Sant Cugat financien "el seu" Ajuntament i una miqueta de Valldoreix. I quan torna sobre el tema de la Comissionada (dita ara assessora), si us plau, llegeixi el diccionari del TermCat sobre què vol dir comissionada. Mal assessorat anirà …
Joan G. Enviat el 24/nov/23
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.