L'Ajuntament calcula reduir el termini per a llicències d'obres majors als sis mesos a finals d'any
Actualment, s'han reduït dels 18 als 9 mesos per l'aplicació d'un pla de xoc
Imatge de la roda de premsa / Foto: Ajuntament
PolíticaPublicat el 31/mar/23 per Anna González
L'Ajuntament es marca finals d'any per assolir els sis mesos en l'atorgament de les llicències d'obres majors. De moment, segons el consistori, l'aplicació d'un pla de millora ha permès 'revertir la situació' i reduir aquest temps d'espera dels 18 a finals del 2021 als 9 mesos actuals. Una tendència, afirma l'equip de govern, que permetrà donar compliment a la llei i fer l'atorgament de llicències d'obres majors en dos mesos, tot i que no ha concretat quan s'arribarà a aquesta regularització.
Al 2018, el temps d'espera era de 12 mesos, un termini que es va agreujar fins als 18 mesos al 2021 i que el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya elevava fins als 2 anys.
"No era un departament ni preparat, ni dimensionat, ni a punt ni a l'alçada d'un Ajuntament que té un dels seus puntals en les llicències", ha afirmat l'alcaldessa, Mireia Ingla, per explicar els motius que van portar a aquesta situació que ha definit com a "dramàtica". Com a resposta, l'Ajuntament va activar el 2021 un pla de xoc, que segons el consistori, ha permès reduir a la meitat el temps d'espera, fins als 9 mesos actuals des del moment en què el servei municipal té tota la documentació completa.
Per fer-ho possible, el pla ha incidit en cinc eixos:
Tot i així, els terminis actuals encara sobrepassen el que estipula la llei, com també es dona a altres municipis. La intenció de l'equip de govern és mantenir aquesta tendència de reducció del temps i arribar als 6 mesos a finals del 2023, ha concretat el tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà, Francesc Duch, qui ha xifrat en el 12% els expedients (enguany, 88 expedients) que estan fora del termini legal.
Actualment, l'Ajuntament treballa amb un volum d'uns 2.500 expedients anuals, una xifra que s'ha incrementat un 30% respecte al 2021, tot i que les d'obres majors s'han mantingut estables. Això suposa uns 306 expedients per tècnic del departament, que compta amb 10 arquitectes, a més d'altres perfils professionals. Només durant l'any passat, es van atendre més d'11.000 trucades vinculades a llicències, fet que suposa el 10% del total de trucades que rep el consistori.
És per això que l'Ajuntament vol incidir especialment en minimitzar les tasques vinculades a la gestió d'aquests expedients i assolir així una reducció en els temps d'espera.
Per aconseguir arribar als terminis marcats per llei, que són de dos mesos, l'Ajuntament també treballa amb altres accions:
Nova llei d'Urbanisme
Un canvi en la normativa obre la porta a què la Generalitat habiliti els col·legis professionals i les Entitats Col·laboradores de l'Administració (ECA) perquè puguin emetre els informes d'idoneïtat tècnica (IIT), un dels passos necessaris per atorgar una llicència urbanística. Fins ara, l'homologació depenia exclusivament dels ajuntaments, via ordenança. Amb la nova normativa, les administracions locals haurien d'assumir la revisió urbanística, però podrien delegar a altres organismes la revisió de l'expedient.Tot i que la modificació dota els consistoris de més seguretat jurídica per acollir-se a aquesta opció, des de l'Ajuntament la descarten. El tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà, així com la directora jurídica de l'àrea, Montse Escudé, han explicat que la complexitat urbanística de Sant Cugat i el fet que no sigui el mateix ajuntament qui habiliti les entitats capacitades fan que aquesta opció no comporti un descens de la càrrega de feina, ja que els informes s'han de revisar igualment.
DECLARACIONS
Mireia Ingla
No era un departament ni preparat, ni dimensionat, ni a punt ni a l'alçada d'un Ajuntament que té un dels seus puntals les llicències.
Your browser doesn’t support HTML5 audio