Aprovat el conveni perquè Sant Cugat traspassi a l'AMB la gestió del transport públic urbà

Malgrat l'aprovació, el servei no quedarà en mans de l'AMB fins d'aquí a tres anys

Imatge d'arxiu d'un autobús urbà / Foto: Cugat Mèdia

Política

Publicat el 20/jun/22 per Sergio Morales / Mar Castro

Llum verda del ple municipal al conveni del transport urbà amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per fer el traspàs del transport públic urbà. L'actual contracte està caducat i el principal objectiu serà renovar la flota d'autobusos per adaptar-se a la Zona de Baixes Emissions i iniciar la licitació del servei per part de l'AMB, que no serà efectiu, però, fins d'aquí a tres anys. El plenari ha aprovat la proposta d'acord amb vots a favor de l'equip de govern (ERC-MES, PSC i CUP-PC), mentre que Ciutadans i Junts s'han abstingut.


CONSULTA AQUÍ LA PROPOSTA D'ACORD

Durant aquest temps, fins que l'AMB no es faci càrrec totalment del servei, l'Ajuntament "garantirà l'eficiència i l'eficàcia de la qualitat del servei", ha indicat el regidor de Mobilitat, José Gallardo. El conveni autoritza també a un recanvi de flota per vehicles de segona mà perquè tots els autobusos compleixin amb la normativa de la Zona de Baixes Emissions. Actualment, són quatre els vehicles que no compleixen amb la ZBE, tot i que l'objectiu de l'equip de govern és renovar el màxim de vehicles, sobretot els que tenen més de 10 anys.

Un cop signat aquest conveni amb l'AMB, s'obrirà la porta a signar un segon conveni, que és el que ha de fixar tot el relacionat amb el finançament, ja que l'AMB finançarà el servei que es considera estàndard, i l'Ajuntament haurà d'afegir el que consideri "millores", amb la voluntat de reduir freqüències, augmentar línies i modificar-ne d'altres per millorar el servei de transport públic a la ciutat i augmentar el nombre de passatgers.

Amb l'aprovació també s'ha donat llum verda a la "continuïtat forçosa" del conveni amb la concessionària actual, Marfina, fins que l'AMB faci efectiva la nova licitació. El contracte amb Marfina va caducar a finals de 2018 i, segons indica l'AMB, cal que l'administració municipal mantingui les condicions actuals.

Junts per Sant Cugat s'ha abstingut en la votació. La regidora Cristina Paraira ho ha justificat perquè pateix que el període pugui propiciar que el traspàs definitiu a l'AMB es pugui allargar fins a vuit anys. La representant del principal grup de l'oposició ha posat sobre la taula dubtes com el procés participatiu a l'hora de definir com serà el transport públic o què es farà per adoptar mesures més respectuoses amb el medi ambient.

Des de Cs, han justificat l'abstenció en el fet que aquest punt s'ha introduït d'urgència al plenari. El portaveu del grup municipal, Aldo Ciprian, ha demanat que els temes importants per a la ciutat com aquest es presentin amb més temps a l'oposició. Tot i això, l'alcaldessa, Mireia Ingla, ha apuntat que tots els grups municipals disposaven de la informació i documentació.

El regidor Gallardo ha estat crític amb les abstencions i ha instat l'oposició a "deixar de fer política" davant d'un tema "que els preocupa tant".