Ciutadans (Cs) demana endarrerir les sancions de la Zona de Baixes Emissions per millorar les alternatives de transport
El grup municipal engega una campanya en contra de la implementació de la ZBE, que comença a sancionar el novembre
José Miguel García, vocal de Cs a Valldoreix i els regidors Aldo Ciprian i Sergio Blázquez / Foto: Cugat Mèdia
PolíticaPublicat el 4/oct/21 per Martí González
Ciutadans considera que la implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) no està 'ben feta'. El grup municipal demana al govern un endarreriment de l'entrada en vigor del règim sancionador, prevista pel novembre, fins que la ciutadania no disposi 'd'alternatives reals' de mobilitat. El partit ha engegat una campanya per 'pressionar' l'executiu local i adaptar la mesura, que tal com està plantejada, qualifiquen de 'molt deficient', al context i a les necessitats de Sant Cugat. Asseguren que estan d'acord amb la proposta, a la qual obligarà la Unió Europea a partir del 2023, però no amb com i quan s'ha posat en marxa a la ciutat: 'no cal ser els primers, cal fer-ho bé', en una política que han definit com de 'postureig'.
"No es pot començar la casa per la teulada", segons el portaveu del partit taronja, Aldo Ciprian, que afegeix que la mesura no només afecta els 7.000 vehicles més contaminants que es registren a Sant Cugat, sinó també tota la gent de fora que ve a treballar o a estudiar a la ciutat. Com a polítiques per acompanyar aquesta ZBE, Ciprian ha citat una bona "circumvalació" al voltant del centre de la ciutat i aparcaments dissuassoris a tots els accessos. Al final, segons el portaveu, és una mesura que "exclou" ciutadania de serveis culturals, administratius i sanitaris, entre d'altres, que només es troben al centre.
En aquest mateix sentit s'ha expressat el vocal de Cs a l'EMD de Valldoreix, José Miguel García, que ha recordat que, en molts casos, és "una obligació" substituir o desprendre's del vehicle perquè "no hi ha alternatives". La implementació ha d'anar acompanyada, segons García, "d'altres mesures que no carreguin només la butxaca del ciutadà".
El regidor del grup municipal Sergio Blázquez ha explicat que la mateixa Unió Europea demana que la ZBE vagi acompanyada de millores en l'accessibilitat i la mobilitat a peu, en el transport públic, tant en la flota, com en les línies i amb bonificacions als preus. En aquest àmbit, Blázquez assegura que hi ha una "deixadesa de funcions" amb el traspàs de competències a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i que l'Ajuntament "s'ha rentat les mans" quan hauria de garantir la qualitat del servei. Des del partit també demanen una aposta pel vehicle elèctric, amb més zones de càrrega al municipi.
De moment, descarten la via judicial, amb un contenciós, tal com demanava un grup de veïns a l'últim ple municipal ordinari, i esgotaran la via política durant aquest mes per "convèncer" el govern d'aquesta moratòria en les sancions.
DECLARACIONS
Aldo Ciprian
No es pot començar la casa per la teulada. Els autobusos estan vells, contaminen. S'han de fer els passos correctes, tots estem d'acord amb un món millor, amb una ciutat més sostenible, però ho hem de fer amb cap i no penalitzant sempre els usuaris i els propietaris de vehicles privats.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Sergio Blázquez
Nosaltres apostem per endarrerir aquest procés i posar-lo en marxa a finals del 2022, que ho permet la llei, i no fer-ho abans i malament. Creiem que hi hagut una política de postureig per ser els primers i el que cal és fer-ho bé.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
José Miguel García
Que no s'ofereixin alternatives i es deixi en mans de la iniciativa privada la obligació de, en molts casos, substituir o desprendre's del vehicle no ens sembla una proposta adequada, i menys en els temps de crisi que estem vivint ara.
Your browser doesn’t support HTML5 audio