Aprovada inicialment l'ordenança que regula la mobilitat de bicicletes i VMP

La normativa estableix regles i sancions per a l'ús de bicis, ginys sense motor i patinets elèctrics

L'ordenança posarà noves normes en la mobilitat a Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia - Lluís Llebot

Política

Publicat el 27/jul/20 per Sergio Morales

Sant Cugat és a punt de tenir la seva pròpia ordenança de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP), és a dir, patinets i altres ginys elèctrics. L'esborrany de la normativa ha rebut aquest dilluns el vistiplau unànime del ple municipal i ara s'obre el període d'al·legacions. A petició de la regidora de Junts per Sant Cugat, Cristina Paraira, el termini per presentar esmenes s'allargarà més enllà de 30 dies, ja que bona part d'aquest termini té lloc durant l'agost.

Escolta-ho

CONSULTA AQUÍ L'ESBORRANY DE L'ORDENANÇA

'Volem apostar per un model de mobilitat sostenible on la bicicleta sigui un dels mitjans de desplaçament habituals'. Amb aquesta premissa que ha explicat el regidor de Mobilitat, José Gallardo, es fonamenta el primer esborrany de l'ordenança. Des de Cs, però, s'ha apuntat que l'ordenança no pot fomentar l'ús de la bicicleta; només pot servir com a marc regulador.

El portaveu taronja, Aldo Ciprian, ha recordat que el seu grup municipal ja va presentar una moció per regular la mobilitat d'aquests vehicles que va rebre el suport de la resta de grups i que l'anterior govern va començar a treballar en l'ordenança emmirallant-se en la normativa de Barcelona. 'És el fruit del treball de diferents grups municipals', ha subratllat.

Què detalla l'ordenança?
El text de l'ordenança posa fil a l'agulla en els tipus de vies ciclistes:

  • Carril bici: via adossada a la calçada
  • Vorera bici: via senyalitzada sobre la vorera
  • Pista bici: via per a ciclistes segregada de la carretera
  • Camí verd: via per a vianants i ciclistes en espais naturals
  • Zona 30: via no segregada del trànsit amb limitació de 30km/h
  • Carrer de convivència (plataforma única): via compartida entre vianants i tots els vehicles, amb limitació de 20km/h i on els vianants tenen preferència
  • Espai no motoritzat (carrer de vianants): part de la via reservada a vianants, vehicles autoritzats i vehicles no motoritzats
  • Espai per a vianants: exclusiva per a vianants

  • Quant a la mobilitat de les bicicletes a la ciutat, l'ordenança estableix una velocitat màxima de 25km/h i l'obligació de circular per calçades i vies ciclistes, considerant sempre les restriccions de cada via. D'altra banda, els ginys sense motor (patinets o monopatins, per exemple) no podran circular per la calçada i només ho podran fer per les vies ciclistes o aquelles especialment destinades. En els casos de via compartida, els vianants sempre tindran prioritat.

    Els VMP, que engloba patinets i altres vehicles elèctrics, hauran de circular preferentment per vies ciclistes o vies especialment indicades. Per on no podran circular és per les calçades obertes al trànsit, excepte a les zones 30. Així, els patinets elèctrics podran circular per les vies ciclistes, a carrers de convivència, a espais no motoritzats d'amplada de més de tres metres i a parcs urbans. L'edat mínima per conduir aquests ginys serà de 14 anys. L'ús de casc i altres elements de seguretat passiva seran obligatoris per tots els vehicles que recull la normativa.

    El règim sancionador preveu multes de fins a 100 euros, segons la gravetat de la infracció.

    Totes aquestes consideracions podrien variar si s'accepten al·legacions.


    DECLARACIONS

    José Gallardo

    L'Ajuntament vol apostar per un model de mobilitat sostenible on la bicicleta sigui un dels mitjans habituals. S'ha de garantir als ciclistes unes vies urbanes amb mesures de seguretat, accessiblitat i comoditat raonables.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio