Gibert explica que la intenció és 'generar estructures' i 'plantejar estratègies per a l'empoderament' i no centrar tant els Serveis Socials en l'assistencialisme. 'L'emergència', això sí, tant alimentària com habitacional, continuarà i, fins i tot, segons la tinenta d'alcaldia, la segona pot esdevenir més crua després de la pandèmia. Tot i que no s'atreveix a donar un perfil concret de la persona que ha requerit l'ajuda dels Serveis Socials per primera vegada durant aquesta crisi, assegura que es tracta d'una persona que, tot i que treballava abans de l'aturada, tenia poca capacitat d'estalvi i anava justa a final de mes. Per aquest motiu, quan ha sorgit un imprevist com aquest, ha entrat en una situació de vulnerabilitat.
La tinenta d'alcaldia agraeix la feina 'ingent' que han fet els professionals de l'àrea social de l'Ajuntament. Tot i que no parla d'uns serveis 'saturats' ni 'desbordats', sí que assegura que han afrontat la crisi ja des de la 'precarització' que causava 'un sobreesforç' del personal. En aquest sentit, tot i que ja tenien planificat 'un augment notable' dels seus recursos, la crisi i el pla de xoc per afrontar-la ha obligat a modificar el pla del govern i prioritzar les urgències, principalment en alimentació i habitatge, per sobre d'altres projectes.
Habitatge
Tot i que la problemàtica habitacional ja era una de les principals preocupacions del tripartit del govern, la crisi, segons Gibert, l'ha 'amplificada'. Assegura que s'han trobat 'amb situacions força límit' malgrat la moratòria dels desnonaments mentre duri l'estat d'alarma i preveu, en aquest sentit, que la situació empitjori després. A més, torna a apel·lar a la 'responsabilitat comunitària' dels propietaris per combatre aquesta emergència i fa una crida perquè s'avinguin a condonar part del lloguer. 'No pot ser que l'administració llenci milions d'euros perquè la gent pugui disposar d'un habitatge mentre hi ha grans tenidors que s'enriqueixen', assegura. També demana a administracions supramunicipals una regulació del mercat de l'habitatge i explica que, des de Sant Cugat la intenció és ampliar significativament el parc d'habitatge públic, gestionat per Promusa.
Renda bàsica municipal
El govern va anunciar que treballaven en una renda bàsica municipal perquè tothom disposés dels recursos mínims per viure. Això sí, des del consistori esperaran a les propostes en aquest sentit de la Generalitat i de l'Estat espanyol per no fer 'passos en fals' i que no tirar endavant 'ajudes que es poden excloure entre elles'.
Residències de gent gran
Gibert assegura que la situació a les residències de gent gran de la ciutat està estabilitzada. Hi ha moltes persones que es recuperen i hi ha dies seguits sense cap defunció. De moment han mort 125 persones en residències de la ciutat, cinc més de les 120 que va anunciar l'alcaldessa, Mireia Ingla, fa una setmana. La tinenta d'alcaldia explica que no hi ha cap centre especialment afectat i que la situació és general. Assegura que ha estat una de les prioritats del govern, tot i no ser de competència municipal, principalment en l'acompanyament d'usuaris i familiars. També reconeix que, probablement les administracions 'van arribar tard' i durant les 'dues o tres setmanes crítiques no arribaven', però apel·la al 'dubte honest' de gestionar 'una situació totalment inèdita' i diu que 'no sé si es podia fer més ràpid i millor.
Xarxes de suport mutu
Sobre les xarxes de suport mutu sorgides arran de la pandèmia, la tinenta d'alcaldia les ha elogiat i ha dit sentir-se 'molt orgullosa' de la coordinació amb l'Ajuntament. Explica que 'té un punt de maduresa política reconèixer que com a administració no podem arribar a tots els racons, però com a veïns som imparables'. En tot cas, afirma, serà decisió de les pròpies xarxes en què es volen convertir en un futur i quina relació volen tenir amb el consistori.
Núria Gibert
Tota aquesta gent que no tenia capacitat d'estalvi i tenia alguns elements que els situava en risc d'exclusió, com no poder afrontar situacions imprevistes. Ja coneixíem aquesta realitat, però ara l'hem hagut d'atendre i s'han multiplicat exponencialment els serveis.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.