Sant Cugat posarà en marxa la Zona de Baixes Emissions entre juliol i setembre
El govern municipal porta a aprovació inicial una ordenança similar a la de Barcelona per restringir el trànsit dels vehicles més contaminants
L'ordenança restringirà l'accés dels vehicles més contaminants al centre de Sant Cugat / Foto: ACN
PolíticaPublicat el 15/mai/20 per Martí González
Sant Cugat tindrà al setembre, com a tard, una zona de baixes emissions on es restringirà durant unes hores el trànsit dels vehicles més contaminants. El ple municipal aprovarà inicialment aquest dilluns una ordenança, a proposta del tripartit de govern i participada conjuntament amb 51 entitats de la ciutat, que afectarà una zona d'uns quatre quilòmetres quadrats, del centre de la ciutat, i que no permetrà la circulació d'aquells vehicles que no disposin d'etiqueta ambiental. Està previst que entri en vigor al juliol o al setembre, després de l'aprovació inicial, aquest dilluns, i de la definitiva, a més del període d'al·legacions, de 30 dies.
En aquest sentit, l'aprovació requereix només una majoria simple i, per tant, el govern en tindrà prou amb els vots dels 13 regidors que el conformen. L'objectiu, tal com ha explicat el regidor de Serveis Urbans, José Gallardo, és vetllar per la qualitat de l'aire i la salut pública des de Sant Cugat, però fer-ho seguint l'estela de Barcelona, en consonància amb l'Àrea Metropoliana, a més del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i l'administració de l'Estat. La comissionada per l'Emergència Climàtica, Alba Gordó, ha remarcat que aquesta aprovació denota 'una voluntat de liderar la lluita contra l'emergència climàtica'.
En quina àrea s'aplicarà?
La Zona de Baixes Emissions inclourà una àrea d'uns quatre quilòmetres quadrats entre la carretera de Vallvidrera, la Ronda Nord, l'avinguda de Roquetes, el carrer de Sant Crist de Llaceres i el passeig de Valldoreix.
L'àrea que comprèn la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat / Foto: Ajuntament
Quins vehicles afectarà?
Les restriccions afectaran tots els vehicles que no disposin de l'etiqueta ambiental, és a dir, els turismes i furgonetes lleugeres de benzina matriculades abans del 2001 i les de dièsel d'abans del 2006, els vehicles de més de vuit places i pesats matriculats abans de 2006 i les motos matriculades abans de 2004. Segons Gallardo, això representa aproximadament el 16% del parc de vehicles de Sant Cugat.
Horari
Les restriccions seran en els dies laborables, de dilluns a divendres, entre les set del matí i les vuit del vespre.
Excepcions
En quedaran exempts els transports de persones de mobilitat reduïda, de persones amb alguna malaltia que no els permeti utilitzar el transport públic i els serveis d'emergència i essencials. A més, la intenció és que es pugui sol·licitar una autorització municipal diària, de caràcter puntual per accedir a la zona. Hi hauria un màxim de 10 autoritzacions anuals per vehicle.
Com es farà el control?
El control d'accés es farà a través de càmeres de lectura de matrícules, algunes ja instal·lades i d'altres per col·locar, a més de vehicles de la Policia Local amb càmera que circularien pels límits de la zona.
Quan entrarà en vigor?
El govern local té previst fer l'aprovació definitiva, que només requereix d'una majoria simple, al juliol o, si no fos possible, al setembre. Fins llavors es mantindrà el decret previst per si hi ha un episodi de contaminació puntual i les restriccions que contempla. Les sancions, això sí, no es començarien a aplicar fins a sis mesos més tard de la publicació de l'ordenança al Butlletí Oficial de Barcelona. Si hi hagués, un cop aprovada l'ordenança, un episodi d'alta contaminació, el text també preveu ampliar les restriccions.
Sancions i infraccions
Les sancions seran de fins a 100 euros per a infraccions lleus, de fins a 200 per a greus i fins a 500 euros per a les molt greus. A més, l'ordenança preveu que les persones reincidents, les que cometin una infracció de la mateixa naturalesa com a mínim dues vegades en un any, podrien tenir un augment del 30% en la sanció. Tots els diners recaptats està previst que es destinin a polítiques de mobilitat sostenible.
DECLARACIONS
José Gallardo
En molts aspectes hem seguit Barcelona. No té sentit que cada municipi prengui decisions molt diferents, a no ser que hi hagi casuístiques molt diferents. I amb les sancions hem fet el mateix.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Alba Gordó
Realment som el segon municipi que estem aprovant aquesta Zona de Baixes Emissions, hi ha una voluntat de liderar aquesta lluita contra l'emergència climàtic i ser un model per a altres ciutats.
Your browser doesn’t support HTML5 audio