Més de 4.000 santcugatencs atesos per Serveis Socials durant la crisi del coronavirus

L'àrea ha experimentat un creixement d'usuaris d'un 46% des de l'inici de la pandèmia

Els Serveis Socials de Sant Cugat es troben centralitzats a la Casa Mònaco / Foto: Cugat Mèdia

Política

Publicat el 12/mai/20 per Martí González

La pandèmia del coronavirus ha posat de relleu la 'precarietat' i la 'fragilitat' del sistema laboral. És una de les principals conclusions de l'àrea de Drets Socials de l'Ajuntament, que ha experimentat un augment d'un 46% d'usuaris des de l'inici de l'estat d'alarma. 4.126 persones que han requerit ajuda, moltes d'elles per primera vegada, i de perfil i causes de la seva situació de vulnerabilitat molt diverses. El consistori ha multiplicat els recursos socials per cobrir totes les necessitats bàsiques i 'que cap persona es quedi enrere'.

Ho ha explicat en roda de premsa la tinenta d'alcaldia de l'àrea, Núria Gibert, qui també ha recordat que es van trobar el servei 'molt desmantellat' i que aquesta crisi ha demostrat que és 'essencial per la vida'. I per tota la població, assegura Gibert, no només per una part. De fet, la tinenta d'alcaldia ha remarcat el paper del municipalisme per estar al costat de la ciutadania durant crisis com aquesta, d'escala mundial.

La tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Núria Gibert, en roda de premsa telemàtica / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

La tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Núria Gibert, en roda de premsa telemàtica / Foto: Ajuntament de Sant Cugat


Durant dos mesos, Serveis Socials ha estat 'la finestra de l'administració', pràcticament l'únic sector públic que s'ha mantingut obert. S'ha repensat l'estructura interna de l'àrea per mirar d'agilitzar al màxim els tràmits i 'desburocratitzar-la', a més d'intentar 'anticipar-se a necessitats socials que han anat sorgint'. Gibert ha destacat, a més, el treball coordinat amb entitats com Càritas, Creu Roja i Gilgal i també amb les xarxes de suport mutu, sorgides per la pandèmia i integrades per unes 400 persones voluntàries 'per arribar allà on no hi pot arribar l'administració'. Un element 'novedós' i 'esperançador' de col·laboració pública i comunitària.

Xifres
  • 729 targetes moneder que fins ara han servit per repartir 189.799,81 euros.
  • 34 ajuts d'urgència (4.856 euros) destinats a recursos de primera necessitat.
  • 88 actuacions de suport a xarxes de voluntariat (Creu Roja, Xarxa i Grup Nucli).
  • 1.256 seguiments a persones amb dependència i gent gran.
  • 33 famílies beneficiades pel nou projecte d'àpats a domicili.
  • 43 famílies beneficiades pel nou projecte de lots d'aliments.
  • 230 serveis d'ajuts al domicili, neteja de manteniment i teleassistència.
  • 42 persones ateses pel servei de suport psicològic.
  • 375 contes repartits durant la setmana de Sant Jordi a infants de famílies amb vulnerabilitat.

  • Habitatge
    Un dels principals projectes anunciats per Gibert és un servei de mediació entre propietaris i llogaters per renegociar i/o condonar el pagament. El consistori bonificarà amb un 75% l'IBI d'aquelles persones propietàries que s'avinguin a, mitjançant el servei de mediació, acordar una rebaixa. La tinenta d'alcaldia ha fet una crida a 'fer un esforç' i que 'aquells qui s'ho puguin permetre' facilitin la continuïtat a l'habitatge per 'cohesió, responsabilitat social i estima per la ciutat'. Des del consistori expliquen que s'estan ultimant els detalls d'aquest projecte que s'iniciarà properament com a prova pilot i, segons com funcioni, es mirarà de seguir aplicant més enllà de la pandèmia.

    A més, també en matèria d'habitatge, l'Ajuntament destinarà 200.000 euros per complementar les ajudes que gestiona l'Agència Catalana de l'Habitatge, ha facilitat allotjament temporal a vuit persones que han patit una pèrdua sobtada de l'habitatge i ha atorgat més de 45.400 euros en ajuts per cobrir les necessitats habitacionals de 147 famílies. Paral·lelament, Gibert també ha apel·lat a la necessitat d'un conveni entre la Generalitat i les empreses subministradores de serveis (aigua, llum i gas) per a la condonació de factures de famílies en situació de vulnerabilitat.

    Residències
    L'Ajuntament, en coordinació amb la Generalitat, s'ha encarregat de la desinfecció interior i exterior de les 13 residències de la ciutat, a més de repartir material de protecció per atendre les necessitats dels centres. També s'ha posat en marxa un dispositiu de descans i pernoctació en un recinte hoteler per a les treballadores de les residències (especialment per aquelles qui vivien amb personal de risc i en el moment de més baixes laborals) durant tres setmanes, s'ha creat un canal de Telegram d'informació directa amb els familiars per anar informant de la situació sanitària i de les accions que portava a terme l'Ajuntament, s'han fet arribar tauletes i punts de connexió wifi perquè les residències posessin els usuaris en contacte amb les seves famílies, s'ha tingut contacte periòdic constant amb els centres i s'ha proporcionat suport emocional i psicològic a les professionals. La tinenta d'alcaldia ha assegurat que la situació, tot i que és molt diversa i depèn del centre, actualment s'ha estabilitzat i que 'ja hem passat el pic'.

    Violència masclista
    D'altra banda, el nombre de trucades al telèfon gratuït d'atenció a la víctima de violència de gènere (900 900 120) ha augmentat un 117% a Sant Cugat en comparació amb el període de l'1 de gener al 15 de març. En total hi ha hagut 16 trucades en 35 dies de confinament (del 16 de març al 19 d'abril). El Servei d'Informació i Atenció a la Dona (SIAD) ha continuat molt actiu per atendre aquesta situació, ja que el confinament és 'especialment perillós' en casos de violència a la llar. Des del SIAD es fa acompanyament i seguiment a través de trucades, Whatsapp o videotrucades (en els casos que és possible) i amb les dones amb més risc el seguiment arriba a ser diari. A més, també s'ofereix atenció psicològica a infants que han patit violència masclista, servei de suport psicològic grupal per a dones que han patit violència masclista i servei d'assessoria jurídica.

    Allunyar-se de l'assistencialisme
    La tinenta d'alcaldia assegura que des de Drets Socials es vol 'posar el focus en empoderar la gent'. Més enllà dels casos urgents i de subministrar alimentació i sostre a les persones que ho requereixin, es volen tirar endavant iniciatives que s'allunyin de l'assistencialisme. Tot i això, el nombre de nous casos i l'augment de sol·licituds d'usuaris encara s'incrementa 'exponencialment' i la crisi, segons Gibert 'acaba de començar'.