El Pla de Mobilitat proposa fer la Ronda Sud per desviar el trànsit del nucli urbà

El traçat previst a la Ronda Sud inclou la unió de les rotondes del Rotary i del Centre Borja / Font: Jesuites.net

Municipal

Publicat el 6/set/12 per Redacció

El document del Pla de Mobilitat Urbana proposa crear nous aparcaments públics en els perímetres del nucli urbà, construir un pont per creuar la línia R8 de Rodalies i desconnectar l'accés a la C-16 des de la rotonda de l''Hipòdrom' per alliberar de trànsit l'avinguda de Rius i Taulet. La diagnosi del pla, que ha de garantir el procés de transformació local de mobilitat, també defensa el tancament complet de l'anomenada Ronda Sud per desviar dels carrers del nucli el trànsit en vehicle privat. El pla de mobilitat comptarà amb un procés de participació ciutadana a la tardor per incorporar nous suggeriments al document, que es portaria a aprovació al ple durant el primer trimestre de 2013.

La diagnosi del Pla de Mobilitat, a la qual ha tingut accés Cugat.cat, té l'objectiu d'adequar el municipi a la xarxa de mobilitats del futur d'una ciutat amb 110.000 habitants. El document marca un període d'aplicació de 12 anys i amb una revisió del pla als sis anys de la seva aprovació.

La radiografia actual de la mobilitat del municipi mostra, segons el document, mancances de connectivitat entre barris a la xarxa viària, baixa ocupació de zona blava i aparcaments públics soterrats, i congestió de trànsit en hores punta als accessos de la ciutat i entorn de les escoles.

Per posar remei als problemes de mobilitat de Sant Cugat, la diagnosi proposa actuacions en diferents àmbits. Un d'ells és el projecte de l'anomenada Ronda Sud del municipi per descongestionar el nucli urbà i desviar fora el trànsit privat. El pla també parla de la conversió del tram actual en un passeig que connecti els barris de Roquetes i Coll Favà.

Amb relació a l'aparcament, es posa sobre la taula la construcció de nous aparcaments públics als perímetres del nucli urbà i la creació o ampliació d'aparcaments a les estacions de FGC. Per integrar l'activitat econòmica a la ciutat, l'estratègia defensa la construcció d'un pont per travessar la R-8 de Rodalies i connectar Coll Favà i la Ronda Nord amb l'àmbit de Can Sant Joan.

La diagnosi del pla vol solucionar la congestió de trànsit als accessos de la ciutat desactivant l'accés a la C-16 des de la rotonda de l''Hipòdrom' per alliberar de trànsit l'avinguda de Rius i Taulet i la carretera de Rubí. Una actuació que s'acompanyaria d'un nou enllaç des de la C-16 a l'encreuament amb el camí de Can Gatxet.

Un altre apartat del document és connectar els barris del sud-oest i nord-oest, i alhora amb el nucli antic, amb nous passos per creuar la línia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). A l'estació de Lluís Millet es proposa la creació d'accessos a la plaça des de l'avinguda de Lluís Companys i el carrer dels Safareigs.

Sobre la xarxa de transport públic, el pla defensa carrers reservats només per a la circulació d'autobusos i trànsit veïnal i un sistema amb doble direcció dels busos en un mateix carrer. Això implicaria convertir en doble sentit la rambla de Ribatallada, el carrer de Francesc Moragas, la totalitat de l'avinguda de Rius i Taulet, l'avinguda de Lluís Companys, el passeig de Sant Magí i un tram del carrer de la Mina.

El document adverteix que si no es recondueixen les actuals tendències de mobilitat, al 2015 gairebé pot duplicar-se el volum de trànsit en hora punta a nivells de servei propers a la congestió. Els punts més afectats serien els accessos a l'AP-7, les avingudes de la Clota, Rius i Taulet i Pla de Vinyet, la carretera de Rubí i la rambla de Ribatallada.