La necessitat d'un nou pla de mobilitat, punt de consens al debat polític sobre mobilitat
Han participat al debat, que ha tingut lloc aquest dijous, ERC, Junts, el PSC, la CUP, ECP i el PP
El debat ha tingut lloc a Clinic Bikes / Foto: Cugat Mèdia
Eleccions municipals 2023Publicat el 3/mai/23 per Sara Bella
La necessitat d'actualitzar el pla de mobilitat de Sant Cugat, elaborat l'any 2014, ha estat l'únic punt de consens al qual han arribat els partits polítics que han participat al debat sobre mobilitat celebrat, aquest dimecres, per iniciativa de l'Assemblea de la Bici de Sant Cugat i altres entitats santcugatenques. L'acte, que ha tingut lloc a la botiga Clinic Bikes, ha comptat amb la participació del número 2 a la llista d'ERC, Bernat Picornell; de la número 2 a la llista de Junts, la regidora Cristina Paraira; el número 3 a la llista del PSC, el regidor de Mobilitat José Gallardo; el número 2 de la CUP, Oriol Sànchez; l'alcaldable d'En Comú Podem (ECP), Ramon Gutiérrez; i l'alcaldable del PP, Álvaro Benejam.
Bernat Picornell (ERC) ha manifestat que les polítiques implementades "no donen fruits en quatre anys" i ha recordat que cal treballar amb una visió a mitjà i llarg termini. Segons ha dit, "cal posar el vianant al centre i aplicar totes les polítiques per afavorir una mobilitat sostenible". Així, ha parlat de 'la ciutat de 15 minuts', en la qual tota la ciutadania tindria tots els serveis necessaris a 15 minuts a peu, gràcies a la creació de noves centralitats als barris. Una de les propostes que ha llançat és l'aprofitament de les estacions de FGC per al transport intern, cosa que es podria fer, segons ha dit, instant la Generalitat a aplicar un preu reduït per a aquest tipus de desplaçaments.
Per la seva banda, Cristina Paraira (Junts) ha defensat que el seu partit, en els anteriors mandats, "va posar les bases cap a la mobilitat sostenible", segons ella, "un tema fonamental" que s'ha de desenvolupar "amb el consens de la ciutat". En aquest sentit, ha criticat la falta de diàleg i transparència de l'actual govern a l'hora de prendre determinades decisions relatives a la mobilitat. Paraira també ha defensat la creació de centralitats als barris per evitar la massificació del centre, però ha puntualitzat que "tothom ha de tenir la llibertat de poder-se moure on vulgui".
L'actual regidor de Mobilitat, José Gallardo (PSC), ha reconegut que el que s'ha fet "no és suficient", però que s'ha avançat molt cap a una mobilitat més sostenible. L'ordenança per a patinets i VMP, el protocol contra l'assetjament als ciclistes, la pacificació dels entorns escolars, l'ampliació dels carrils bici, la ZBE i el disseny de la nova xarxa de busos de la ciutat són algunes de les actuacions que Gallardo ha destacat de l'actual mandat. Com a pendents, un dels reptes més immediats que considera que s'ha d'abordar és el reemplaçament de la flota d'autobusos, que inclou alguns vehicles de més de 15 anys d'antiguitat.
Oriol Sànchez (CUP) ha considerat que en l'actual mandat han posat "unes bases sòlides però insuficients". Segons ha dit, "el centre no pot assumir el volum de trànsit actual, i això implica que s'ha de vianantitzar". Sànchez també ha parlat de la importància de les centralitats, de la necessitat d'implicar el veïnat en el disseny de la nova xarxa de bus i de la importància d'aplicar la perspectiva de gènere "també en qüestions de mobilitat".
D'altra banda, Ramon Guitérrez (ECP) ha reconegut que "s'han fet canvis interessants d'actitud i de visió, tot i que no són suficients". Gutiérrez ha posat èmfasi en la necessitat de buscar solucions col·lectives, com la millora del transport públic, en detriment de les individuals, com la incentivació del cotxe elèctric. L'alcaldable d'ECP també ha parlat de la importància de les centralitats, de donar més espai de la via pública als vianants i al transport sostenible, i de buscar sistemes alternatius a la càrrega i descàrrega, com el repartiment d'última milla, entre d'altres.
Álvaro Benejam (PP) ha afirmat que "no s'ha de fer una guerra contra el vehicle privat", ja que, segons ha dit, "aquest respon a qüestions de necessitat i de llibertat". L'alcaldable del PP també ha lamentat que, en qüestions de mobilitat", només es promoguin "mesures de limitació, i no de foment, com incentivar la transició a cotxes menys contaminants". Pel que fa a la vianantització dels carrers, Benejam no considera que sigui un tema prioritari, així com tampoc la limitació a 30 quilòmetres per hora. "En algunes zones potser sí, però en altres, no cal", ha dit.
El debat ha comptat amb l'organització de l'Associació de Veïns Centre Monestir, la Revolta Escolar, Afes Sant Cugat, Voreres de Sant Cugat, BACC, Assemblea de la Bici de Sant Cugat, Assemblea pel Clima Sant Cugat, Transport Públic Sant Cugat, Defensem el carril bici de Sant Cugat, Massa Crítica Sant Cugat i l'institut de recerca ICTA-UAB.
L'acte, conduït pel periodista Jordi Pascual, ha començat amb la presentació 'La qualitat de l'aire a les ciutats', a càrrec d'Andrés Alastuey.