Black Friday: entre l'escepticisme i l'oportunitat per als comerciants de Sant Cugat

Amb la campanya de Nadal a les portes, a molts comerços els genera més molèsties que beneficis

El Black Friday comença a pendre forma. / Foto: Cugat Media

Economia

Publicat el 22/nov/21 per Miquel De Antonio

El Black Friday es viurà de manera dispar a Sant Cugat. Aquesta jornada de descomptes de finals de novembre que ha arribat dels Estats Units no agrada a tots els botiguers, com els de l'Associació de Comerciants de Centre Vila. Les persones consultades per Cugat Mèdia es mostren força contrariats per haver de fer descomptes, ja que just la setmana després ja comença la campanya de Nadal. En canvi, des de Sant Cugat Comerç ho veuen com una oportunitat.

A una part dels comerços locals els fa nosa el Black Friday perquè les grans plataformes de compra en línia i els centres comercials acaparen la gran majoria de públic, ha comentat a Cugat Mèdia la presidenta de l'Associació de Comerciants de Centre Vila Sant Cugat, Maria Calopa.

La previsió del Black Friday que fan els comerços locals consultats per Cugat Mèdia no és gaire bona. Consideren que no lluiten amb igualtat de condicions contra les grans plataformes i que, per tant, no és beneficiós aquesta campanya de vendes abans de Nadal, com és el cas de la botiga Tua's Pell. Moltes d'aquestes botigues no compten amb un gran estoc de productes, ni la capacitat de fer grans descomptes, pel qual els és molt difícil poder arribar a oferir les mateixes ofertes, apunta Fina Cloent, propietària de Tua's Pell, una petita botiga de sabates, carteres i maletes, situada al carrer de l'Endavallada. Maria Calopa, a més, considera que és una cosa imposada per les grans superfícies, i que pel sector de botigues més petites no és possible competir.

Foto: Cugat Mèdia

La botiga Boxley, situada al Carrer Santiago Rusiñol, espera tenir un bon Black Friday / Foto: Cugat Mèdia

Pel que fa a la durada del Black Friday, cada botiga determina la seva durada. La majoria de comerços aposta per aplicar descomptes en productes determinats els dies 26 i 27 de novembre, amb la possibilitat d'obrir diumenge 28 al matí, així ho indica el president de Sant Cugat Comerç, Jesús Carballo. Altres botigues, com l'Abacus o Boxley, faran campanya i descomptes durant tota la setmana, començant aquest dilluns 22.

Així doncs, el Black Friday s'encadena amb la campanya de Nadal, la més esperada per les botigues locals. Aquesta coincidència no satisfà gaire a les botigues, ja que aquestes treuen més profit amb les compres nadalenques, assegura Fina Cloent. Maria Calopa argumenta que "aquest Black Friday és el que ens fastigueja la venda que tindríem segur desembre, la gent que ho avança comprant ara".

Canviar el nom i oferir compres en línia
Per intentar capgirar l'opinió d'aquests comerços menys partidaris del Black Friday, des de Sant Cugat Comerç ha canviat el nom de Black Friday per Dies Màgics. A part, durant la pandèmia Sant Cugat Comerç ja va posar en marxa una plataforma de compra en línia exclusiva de comerç local Cliccat.cat, per potenciar la compra en línia, que s'espera que incentivi més la compra durant aquest Black Friday, apunta Carballo.

Gran culpa d'aquesta baixa confiança en alguns comerços, la tenen les grans plataformes de compra en línia com Amazon o eBay, que gràcies a les seves polítiques agressives de descomptes en la venda de productes durant el Black Friday, fan pràcticament impossible que les botigues locals puguin competir contra elles, argumenta la cap de botiga d'Abacus, Lourdes Lafuente. A més, el gran ventall de productes que ofereixen, sumat a què no cal sortir de casa per poder comprar, dificulten encara més la vida als petits comerços, esmenta Maria Calopa.

Foto: Cugat Mèdia
Tua's pell, localitzada al Carrer de l'Endavallada, no està a favor de la campanya del Black Friday / Foto: Cugat Mèdia

Tot això provoca una baixa expectativa en la majoria de botigues locals. Per al dependent de la botiga Boxley, Joan Manel Vergel, considera que la campanya d'enguany no permetrà grans vendes i que aquells comerços que estiguin passant una mala temporada a causa de la Covid-19 no podran capgirar aquesta dinàmica negativa que van arrossegant.






DECLARACIONS

Maria Calopa Centre

És una cosa imposada i menys estant a les portes del desembre, que és quan podem vendre bé i tenir ara que podem rebaixar preus, uns dies abans del desembre, pel Black friday, doncs no, està molt imposat, però no és que ens agradi, però hem de pujar-nos al carro

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Lourdes Lafuente

Per això apostem i tant de bo la gent prengui una mica de consciència i que vagi a les botigues de barri, que ens coneguin a les persones que treballem, són companys i som gent del poble i que ens ajudin a tirar endavant.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Joan Manel Vergel

Com a campanya publicitària per incrementar les vendes les veig bé, però trobo que estan molt acotades, molt pròximes a el que és la campanya de Nadal, doncs bueno, és voler avançar el que abans era les vendes de Nadal, ara amb el Black Friday són dues campanyes que potser després la de Nadal després queda diluïda

Your browser doesn’t support HTML5 audio