El peatge dels Túnels de Vallvidrera no desapareixerà fins al 2037

L'1 de setembre acaben les concessions de quatre autopistes catalanes: AP-7, AP-2, C-33 i C-32 nord

El debat sobre el finançament del manteniment de les infraestructures encara està obert / Foto: Cugat Mèdia

Economia

Publicat el 31/ago/21 per Nora Tarnow

A partir d'aquest dimecres dia 1 de setembre s'alliberen 556 quilòmetres de peatges a les autopistes de Catalunya. La fi de les concessions a l'AP-7, a l'AP-2, a la C-32 nord i a la C-33 fan que a partir d'ara hi hagi només un 30% de quilòmetres de pagament, entre els quals hi ha el peatge dels Túnels de Vallvidrera. La concessió de la Generalitat amb Abertis dels Túnels que uneixen Sant Cugat amb Barcelona no s'acabarà fins al 2037.

L'aixecament de peatges s'ha donat per la fi de les concessions amb Abertis de quatre autopistes catalanes: dues de titularitat estatal (AP-7 i AP-2) i dues de la Generalitat de Catalunya (C-32 nord i C-33). En canvi, les concessions de la C-16, que inclou els Túnels de Vallvidrera i l'autopista Terrassa-Manresa; el tram sud de la C-32, on hi ha els túnels del Garraf; i el Túnel del Cadí, encara no s'han finalitzat i, per tant, encara es mantindran. L'alliberament d'aquests darrers peatges serà entre el 2036 i el 2039.

També seguiran en vigor els 345 quilòmetres de peatges a l'ombra, que consisteixen en el pagament que fa el Govern via pressupostos a l'empresa que gestiona la infraestructura en funció del nombre de vehicles que hi circulen. Les vies que es financen d'aquesta manera són: la C-25 (Eix Transversal); la C-17; la C-16 de Manresa a Berga; la C-15 de Vilanova i la Geltrú a Manresa; la C-14 de Reus a Alcover; i la C-65 de Maçanet a Platja d'Aro. La concessió d'aquesta modalitat de peatges, que corresponen a l'empresa Cedinsa i al grup Iridium, expiraran entre el 2038 i el 2041.

Debat sobre el manteniment
De moment els costos de manteniment de les infraestructures es pagaran de moment amb els pressupostos, però encara s'està estudiant quina serà la solució a llarg termini. Es proposen les opcions d'aplicar un sistema de pagament per ús que vagi en funció de la distància recorreguda, o de fer servir el sistema de la vinyeta, que consisteix en una tarifa plana anual que ja fan servir alguns països europeus.