Llums i ombres del Centre Direccional de Cerdanyola

El projecte, que preveu 5.000 habitatges i espais comercials, arrossega polèmiques ecològiques des de fa anys

El Centre Direccional de Cerdanyola ocuparà uns terrenys entre la ciutat veïna i Sant Cugat / Foto: Guillem Babitsch (Cugat Mèdia)

Economia

Publicat el 26/feb/20 per Albert Prat

5.300 habitatges, un gran centre comercial i espais industrials i de serveis a només dos quilòmetres i mig de la plaça d'Octavià. Un barri amb un 60% més de població que Volpelleres molt a prop de Sant Cugat, però a Cerdanyola. Aquests són els números del Centre Direccional, un projecte que va néixer l'any 1976 però que fins aquest estiu no ha fet el pas definitiu per fer-se realitat. Pel camí, múltiples canvis, abocadors il·legals, actuacions per recuperar l'espai i protestes ecologistes, a més de reclamacions per part de l'Ajuntament de Sant Cugat, directament afectat per aquesta transformació.

Escolta-ho

El Consorci Urbanístic del Centre Direccional, també anomenat Parc de l'Alba en honor al Sincrotró, situat al bell mig de l'espai, havia de ser segons el Pla General Metropolità del 1976 una de les futures centralitats més grans a l'àrea metropolitana de Barcelona. Aquestes zones, repartides pel territori, tenien l'objectiu de donar aire al creixement de Barcelona, limitat pel mar i la muntanya. Durant molts anys, però, aquest projecte ha estat aturat o ha avançat molt a poc a poc, de la mà del Departament de Territori i Sostenibilitat i l'Ajuntament de Cerdanyola, que formen el consorci a parts iguals.

En aquestes quatre dècades, però, hi han passat moltes coses en aquests 500.000 metres quadrats de terreny. Fa anys que la plataforma Cerdanyola Sense Abocadors alerta de residus tòxics repartits en diversos punts de la zona. Aprofitant antigues pedreres o indústries en desús, al llarg dels anys s'han produït diversos abocaments, impulsats per l'AMB i d'altres segons la plataforma 'il·legals', que encara no són del tot inerts i que podrien reaccionar amb l'aigua de la pluja i de les rieres de la zona. Això provoca emissió de gasos i de lixiviats, residus líquids formats per la interacció entre l'aigua i els diversos residus d'un abocador.

El terrenys acolliran més de 5.000 habitatges / Foto: Guillem Babitsch (Cugat Mèdia)

El terrenys acolliran més de 5.000 habitatges / Foto: Guillem Babitsch (Cugat Mèdia)


El Consorci segueix treballant per contenir i aïllar aquests abocadors abans de començar a construir i ja té l'aprovació de l'Agència Catalana de Residus en la majoria d'ells, com ha explicat al programa 'Sant Cugat a fons' de Ràdio Sant Cugat el director del consorci del Centre Direccional, Pere Solà. A la plataforma Cerdanyola Sense Abocadors, però, no s'acaben de creure que aquestes descontaminacions siguin suficients i posen el focus a informar la població de la situació. 'Descontaminar implica treure els residus de l'abocador', ha afirmat Mercè Cisneros, portaveu de l'entitat, que també ha passat pel magazín matinal de la ràdio.

Solà es defensa afirmant que després de múltiples estudis, propis i del mateix Ajuntament de Cerdanyola, el cost ecològic de retirar els residus seria major que el de contenir-los i encapsular-los i que estan oberts a fer més modificacions al pla. Un projecte que, de fet, ja s'ha modificat diverses vegades al voltant d'un dels abocadors més grans, el de Can Planas, on s'ha pogut delimitar el perímetre i apartar-ne els edificis.

Afectació a Sant Cugat
Tot plegat se suma als dubtes que té l'Ajuntament de Sant Cugat sobre el projecte, especialment al voltant del centre comercial i sobre temes ambientals. Per això, l'equip de govern ha presentat diverses al·legacions al projecte on ha demanat un estudi 'més extens' sobre l'impacte que tindrà el macrocentre en la mobilitat de la zona i en la connexió amb Sant Cugat. Es preveuen 46.500 desplaçaments diaris en vehicle privat al voltant del centre comercial si finalment s'acaba construint.

A més, també proposen el projecte del nou vial paral·lel a la B-30 cap a l'estació de Renfe de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) es connecti amb la rotonda de l'avinguda Roquetes, prop de l'empresa TMA, i que es potenciï el transport públic amb un reforç de línies d'autobús i una nova infraestructura ferroviària que connecti la UAB amb el Centre Direccional i Barcelona. Segons el planejament, aquesta línia estaria connectada amb l'estació d'FGC de Bellaterra.




DECLARACIONS

Pere Solà

Conclouen que moure els residus d'allà on són provocaria més afectació al medi ambient. El transport dels residus i els gasos resultants serien molt pitjors que no pas deixar-los.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Mercè Cisneros

Si mirem els rierols que afecten al voltant de l'abocador de Can Planas, un ve del nord, l'altre cap a l'est i es pot contaminar. Descontaminar és posar un dic de contenció? Pensem que això és 'pan para hoy y hambre para mañana'.

Your browser doesn’t support HTML5 audio