ESCOLTA-HO
En aquestes quatre dècades, però, hi han passat moltes coses en aquests 500.000 metres quadrats de terreny. Fa anys que la plataforma Cerdanyola Sense Abocadors alerta de residus tòxics repartits en diversos punts de la zona. Aprofitant antigues pedreres o indústries en desús, al llarg dels anys s'han produït diversos abocaments, impulsats per l'AMB i d'altres segons la plataforma 'il·legals', que encara no són del tot inerts i que podrien reaccionar amb l'aigua de la pluja i de les rieres de la zona. Això provoca emissió de gasos i de lixiviats, residus líquids formats per la interacció entre l'aigua i els diversos residus d'un abocador.
El terrenys acolliran més de 5.000 habitatges / Foto: Guillem Babitsch (Cugat Mèdia)
El Consorci segueix treballant per contenir i aïllar aquests abocadors abans de començar a construir i ja té l'aprovació de l'Agència Catalana de Residus en la majoria d'ells, com ha explicat al programa 'Sant Cugat a fons' de Ràdio Sant Cugat el director del consorci del Centre Direccional, Pere Solà. A la plataforma Cerdanyola Sense Abocadors, però, no s'acaben de creure que aquestes descontaminacions siguin suficients i posen el focus a informar la població de la situació. 'Descontaminar implica treure els residus de l'abocador', ha afirmat Mercè Cisneros, portaveu de l'entitat, que també ha passat pel magazín matinal de la ràdio.
Solà es defensa afirmant que després de múltiples estudis, propis i del mateix Ajuntament de Cerdanyola, el cost ecològic de retirar els residus seria major que el de contenir-los i encapsular-los i que estan oberts a fer més modificacions al pla. Un projecte que, de fet, ja s'ha modificat diverses vegades al voltant d'un dels abocadors més grans, el de Can Planas, on s'ha pogut delimitar el perímetre i apartar-ne els edificis.
Afectació a Sant Cugat
Tot plegat se suma als dubtes que té l'Ajuntament de Sant Cugat sobre el projecte, especialment al voltant del centre comercial i sobre temes ambientals. Per això, l'equip de govern ha presentat diverses al·legacions al projecte on ha demanat un estudi 'més extens' sobre l'impacte que tindrà el macrocentre en la mobilitat de la zona i en la connexió amb Sant Cugat. Es preveuen 46.500 desplaçaments diaris en vehicle privat al voltant del centre comercial si finalment s'acaba construint.
A més, també proposen el projecte del nou vial paral·lel a la B-30 cap a l'estació de Renfe de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) es connecti amb la rotonda de l'avinguda Roquetes, prop de l'empresa TMA, i que es potenciï el transport públic amb un reforç de línies d'autobús i una nova infraestructura ferroviària que connecti la UAB amb el Centre Direccional i Barcelona. Segons el planejament, aquesta línia estaria connectada amb l'estació d'FGC de Bellaterra.
Pere Solà
Conclouen que moure els residus d'allà on són provocaria més afectació al medi ambient. El transport dels residus i els gasos resultants serien molt pitjors que no pas deixar-los.
Mercè Cisneros
Si mirem els rierols que afecten al voltant de l'abocador de Can Planas, un ve del nord, l'altre cap a l'est i es pot contaminar. Descontaminar és posar un dic de contenció? Pensem que això és 'pan para hoy y hambre para mañana'.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.