Sant Cugat, centre de l'intercanvi i la innovació digital en els mercats municipals
EsadeCreapolis reuneix prop de 200 paradistes per compartir experiències en màrqueting digital
Publicat el 22/oct/18 per Martí González
Prop de 200 paradistes s'han trobat aquest dilluns a EsadeCreapolis per fer xarxa, dotar-se d'eines digitals i compartir experiències i coneixements amb l'objectiu de 'modernitzar' els mercats municipals i 'adaptar-los als nous temps'. Sant Cugat ha acollit la primera jornada d''Els mercats increïbles', organitzada pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) de la Generalitat per millorar en el màrqueting digital a partir d'un estudi previ sobre els hàbits dels mercats a Internet i a les xarxes socials.
De fet, els mateixos paradistes han reconegut la manca d'eines i de coneixements per les 'necessàries innovacions' que han de tenir els mercats per continuar sent 'el referent comercial de les ciutats' i competir i 'trobar l'equilibri' amb les grans superfícies. La presidenta del mercat municipal de Rubí, María Isabel Romero, i la presidenta del mercat de Torreblanca, Inma Serrabogunyà, han explicat a Cugat.cat que els botiguers encara estan 'una mica verds' en matèria digital i de xarxes socials.
Un fet que també mencionen des de les administracions. Tant la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, com la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, han destacat durant la inauguració de la jornada la importància de 'modernitzar' els mercats a través de les eines actuals, sense deixar de banda els valors de proximitat que els caracteritzen. També ho ha assegurat l'alcaldessa, Carmela Fortuny, qui ha posat l'exemple dels diversos models de mercat que té Sant Cugat per posar èmfasi al 'valor social' que tenen per a 'l'ànima' d'una ciutat.
Més enllà de les xerrades, la jornada també ha tingut tallers pràctics i una visita al mercat de Mira-sol i a les obres del futur mercat de Volpelleres.
Autodiagnosi dels mercats municipals a Catalunya
Un estudi ha determinat que el 48% de les parades dels mercats tenen web pròpia, la majoria adaptades als diferents dispositius i amb sistemes d'analítica. Malgrat això, només el 20% tenen botiga en línia operativa. La meitat dels enquestats, això sí, tenen la intenció d'obrir-la. Durant la jornada, a més de l'impacte digital i a Internet dels comerços, també s'ha destacat la importància de les xarxes socials per posicionar la marca.
L'autodiagnosi indica que tres de cada quatre parades tenen perfil obert de xarxa social, principalment a Facebook i a Instagram, i estan localitzats a Google Maps. De fet, un 46% dels paradistes que han participat de l'estudi afirma que ha incorporat alguna eina o mecanisme digital en els darrers mesos, una dada que el CCAM té l'objectiu 'd'augmentar'.
DECLARACIONS
Muntsa Vilalta i Àngels Chacón
Els mercats són un focus d'experiència impressionant. És cert que estem en un moment de transformació, però és una eina que ens porta a una experiència que serà diferent i, en molts casos, millor. / Els mercats són espais de venda on conflueixen valors tradicionals, com el tracte personalitzat, la varietat, la qualitat i el producte fresc, amb nous valors que sorgeixen dels canvis dels hàbits socials dels consumidors.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Carmela Fortuny
Són mercats que quan et passeges, quan compres, mantenen allò que ha de tenir una ciutat. La diversitat, la proximitat que fa que les ciutats tinguin ànima i se sentin vives, i també la necessitat de treballar de manera cooperada i amb xarxa.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Paradistes
Els mercats ara crec que estan en un moment fort. Igual que es parla de la proximitat i del tema ecològic, està l'altra part moderna, la part digital. /Necessitem innovacions els mercats. En tema Internet, Instagram els botiguers encara estem una mica verds.
Your browser doesn’t support HTML5 audio