Les llibreries de Sant Cugat posen en valor els seus punts forts per plantar cara a Amazon, Abacus i La Casa del Llibre

Les llibreries de proximitat parlen de la seva situació a les portes de Sant Jordi amb l'assessorament com a punt clau per a la seva subsistència

Imatge d'arxiu de Sant Jordi, moment on els llibreters més recomanacions de llibres fan / Foto: Localpres

Cultura

Publicat el 22/abril per Mar Castro

Les quatre llibreries de proximitat de Sant Cugat (Paideia, La Salvatge, El Pati de Llibres i El Celler de Llibres) parlen a les portes de Sant Jordi amb Cugat Mèdia sobre la situació actual per la qual passen i com veuen el món editorial del moment. Totes quatre tenen dues coses molt clares, que Amazon és el principal problema per a la subsistència del petit comerç i que ells ofereixen quelcom que ningú més pot donar al client: un tracte humà, proper i, sobretot, que aconsella, un punt fonamental en la venda de llibres.


Paideia

"Tots sabem com són les cadenes de distribució i els petits sempre tenim el problema que no podem fer força contra els gegants com Amazon i altres. També ens diferenciem per poder tenir un tracte de proximitat i fer un assessorament que no podrà fer mai una màquina. Això ens ho creiem i li volem posar-ho en valor. Evidentment, però, és difícil". Així explica Sergi Martí, llibreter i copropietari de la llibreria Paideia, quan se li pregunta com veu i valora el panorama actual del sector. Per a aquesta llibreria, que fa dos anys es va traspassar, "la situació és més o menys correcte, però no és un negoci pròsper, ja que els marges de beneficis són molt justos", explica Martí, que considera que "el problema no és només de les llibreries, sinó, en general, de tot el petit negoci local".

Martí explica que entre el 2008 i el 2011 van començar a canviar els hàbits de lectura, "en general es llegeix menys, i justament coincideix amb l'entrada dels "'smartphones'", assegura, tot i mostrar-se optimista per altres corrents de publicacions de llibres de no-ficció a través de figures ara de moda com els "'youtubers'", per exemple, "que tenen molt poder a les xarxes socials i tenen interès en publicar llibres".

El llibreter posa en valor el seu paper i assegura que "nosaltres tenim una diferenciació que dona un valor afegit i el producte que posem a la venda no és el mateix que el que posa una gran cadena", en referència a botigues com La Casa del Llibre o El Corte Inglés. "El gran problema és Amazon, que ens afecta a tots", conclou

Paideia espera Sant Jordi amb optimisme tot i que considera que "parlar de percentatges (de facturació) és una mica complex. Depèn de l'any és entre un 15%-30% de la facturació anual. És un dia important, però quant contes, què comptes, el dia, el mes... Òbviament, factures en un dia el que factures en un mes".

CONSULTA LES 4 RECOMANACIONS LITERÀRIES DE PAIDEIA

La Salvatge

Aquesta altra llibreria també posa en valor el seu punt fort: el tracte humà i personalitzat. "Un dels nostres grans actius és el tracte, que crec que és una cosa que la gent s'anirà adonant quan cada cop quedi menys comerç local, i penso que és important perquè vendre llibres no és només vendre un producte, sinó que també recomanem. Hi ha clients que saben el que volen, però hi ha d'altres que no i els hi recomanes, els hi fas un servei de prescripció, com quan el metge et recepta alguna cosa, nosaltres receptem llibres", defensa Roger Grífols llibreter i copropietari de La Salvatge Llibres.

"Pel poc temps que portem com a La Salvatge estem satisfets", explica, sobre la seva situació en particular, i considera que "la gent lectora, llegeix tot l'any, però potser no és un gruix de gent massa ampli de població", lamenta. Una de les coses que més perceben és que la ciutadania compra ara més durant les campanyes fortes com Nadal i Sant Jordi, "el que sí es nota més ara són els dos pics comercials en el món del llibre que són Nadal i Sant Jordi. Potser s'ha accentuat més", considera Grífols.

Sant Jordi és la data més important, però també més estressant. "Abans Sant Jordi era un moment que pel llibreter servia per treure els llibres que tenia a la llibreria i també feia una mica de neteja, és a dir, feia espai per quan arribessin més novetats, però ara el món editorial és tan bestial i vivim en una situació que es publica tant, tant i tant, que és que pràcticament has de muntar una llibreria per un dia", lamenta el llibreter, que explica que "tens la teva llibreria i, a part, has de muntar una altra per a la parada d'un dia i llavors clar a nivell logístic és una mica insuportable i ara el que passa és que tothom vol treure llibre per Sant Jordi i potser no cal", conclou.

La Salvatge assegura que la facturació d'aquest és "és menys d'un 20%, per sort, perquè no t'ho jugues tot en un sol dia", tot i que admet que "no es pot menystenir Sant Jordi perquè és un dia que fins i tot les persones que mai llegeixen, compren llibres".

CONSULTA LES 4 RECOMANACIONS LITERÀRIES DE LA SALVATGE

Pati de llibres

Aquesta llibreria, que traslladarà la seva botiga al carrer de Sant Ramon el proper 3 de juny, "està passant un model molt dolç", en paraules de la llibretera i copropietària, Mont Soler. "Estem tenint molts canvis, però tots en positiu i estem passant un gran moment, sobretot gràcies a la campanya dels 'vals escolars' de la Generalitat que ens va donar molt aire", explica Soler, que afegeix que "si podem comptar amb les tres campanyes fortes que són Nadal, curs escolar, i Sant Jordi, llavors som un tamboret de tres potes que funciona. Però a la que una pota es trenca se'n va bastant a la merda", assegura.

Sobre els grans competidors, Soler diu que "Amazon és un fantasma que està allà, que sempre ens ha donat pel sac, però ara no ens afecta més que mai, al contrari", explica. I és que, com els altres llibreters, defensa el seu punt fort, l'especialitat. "Crec que la nostra feina cada cop es posa més en valor perquè l'única manera de distanciar-te dels grans és fer valdre el que tu fas, i el que nosaltres fem no ho farà mai un Amazon, ni un Abacus. I Abacus sí que ens afecta com La Casa del Llibre, però, no ens fa tant mal, com a mínim no d'una manera escandalosa", explica la llibretera.

Amb el mateix optimisme que els nous canvis pels quals passa la llibreria, encaren Sant Jordi on calculen que "un 20% de la facturació anual es deu a Sant Jordi" i diu que malgrat com vagi el dia "mai no hi ha un mal dia de Sant Jordi. Sempre són bons".

CONSULTA LES 4 RECOMANACIONS LITERÀRIES DEL PATI DE LLIBRES

El Celler de Llibres

Molt diferent és la situació per la qual passa (des de ja fa un temps) El Celler de Llibres, que no aixeca cap, tot i el canvi de local. "Ha servit per reduir a la meitat la despesa, però les vendes continuen baixant" lamenta el seu copropietari, el llibreter Pablo Giménez, que ja ha avançat que no tindrà paradeta al carrer per Sant Jordi, per primera vegada en els 24 anys d'història de la llibreria. "La nostra situació és crítica i estem molt a prop de la desaparició i és una situació tan difícil que aquest any no ens podem plantejar tenir parada per Sant Jordi". I és que com ha explicat ell mateix a Cugat Mèdia "sortir al carrer el dia de Sant Jordi per vendre significa fer un estoc molt gran i quan les coses van bé tothom et fa dipòsits, però quan la cosa va malament i tens algun deute amb alguna distribuïdora, doncs deixen de vendre't en dipòsit i et cobren al comptat i per fer l'estoc només de Sant Jordi es necessiten entre 60.000 i 80.000 euros i no ens ho podem permetre".

Giménez té molt clar d'on ve aquesta crisi: "els problemes són, per una banda, Amazon, i, per altra banda, el que fet que els grups editorials siguin cada cop més grans i potenciïn de manera descarada i òbvia a les grans superfícies i grans grups de llibreries com Carrefour, Abacus o com fa Planeta amb la Casa del Llibre. Tot això juga en contra del petit comerç.", critica Giménez.

La llibreria ha engegat per aquesta setmana la campanya 'Club d'Amics del Celler'. Es tracta d'una subscripció mensual d'aportació lliure, en la qual El Celler regalarà un llibre del mateix preu de la subscripció, "per intentar assegurar la supervivència de la llibreria", explica el llibreter.

CONSULTA LES 4 RECOMANACIONS LITERÀRIES DEL CELLER DE LLIBRES








DECLARACIONS

Sergi Martí

Tots sabem com són les cadenes de distribució i els petits sempre tenim el problema que no podem fer força contra els gegants com Amazon i altres. També ens diferenciem per poder tenir un tracte de proximitat i fer un assessorament que no podrà fer mai una màquina i ens ho creiem i li volem donar valor. Evidentment, però, és difícil.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Roger Grífols

Un dels nostres grans actius és el tracte, que crec que és quelcom que la gent s'anirà adonant quan cada cop quedi menys comerç local, i penso que és important perquè vendre llibres no és només vendre un producte, sinó que també recomanem. Hi ha clients que saben el que volen, però hi ha d'altres que no i els hi recomanes, els hi fas un servei de prescripció, com quan el metge et recepta alguna cosa, nosaltres receptem llibres.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Mont Soler

Amazon ja és un fantasma que està allà, que sempre ens ha donat pel sac, però ara no ens afecta més que mai, al contrari. Crec que la nostra feina cada cop es posa més en valor perquè l'única manera de distanciar-te dels grans és fer valdre el que tu fas, i el que nosaltres fem no ho farà mai un Amazon, ni un Abacus. I Abacus sí que ens afecta com La Casa del Llibre, però, no ens fa tant mal, com a mínim no d'una manera escandalosa.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Pablo Giménez

Els problemes són, per una banda, Amazon, i, d'altra banda, el que fet que els grups editorials siguin cada cop més grans i potenciïn de manera descarada i òbvia a les grans superfícies i grans grups de llibreries com Carrefour, Abacus o com fa Planeta amb la Casa del Llibre. Tot això juga en contra del petit comerç.

Your browser doesn’t support HTML5 audio