Estem molt il·lusionats i pensem que serà una gran festa. Cada any ho és i cada vegada la gent està més involucrada. Enguany tenim moltes novetats i moltes activitats. De fet, volem anticipar-ho i tindrem autors signant arreu de Catalunya. Això permet arribar als autors que el dia de Sant Jordi estan més concentrats a Barcelona.
Sant Jordi és una festa molt especial, amb un caràcter popular marcat.
Conec molts festivals i fires, però Sant Jordi és una experiència única. Per això cada any convido alguns editors internacionals perquè vinguin i estiguin amb mi tot el dia, comparteixin la jornada amb nosaltres i visquin el Sant Jordi. Es queden bocabadats!
Parlem de reptes, d'oportunitats i amenaces. Fa 20 anys es parlava que els llibres electrònics s'ho anaven a menjar tot. I ara veiem que el paper segueix tenint presència.
Hi ha hagut molt de debat sobre què passava en el món del llibre. La primera bona notícia és que està creixent a nivell mundial. Els índexs de lectura milloren, també a Catalunya. Durant la pandèmia la gent va redescobrir la lectura i ens permet créixer a Catalunya, a Portugal, a l'Amèrica Llatina, Estats Units, Anglaterra... Crec que és molt bona notícia.
El que hem vist és que la gent prefereix el paper. Fa 10 anys els gurús deien que no, que el llibre digital acabaria sent el 80% del mercat. Al nostre grup va haver-hi debat i vam pensar que el llibre físic continuaria. El que no ens imaginàvem és que avui, el 80% de les vendes, serien en físic. És el format preferit! I, quan mirem edats, veiem que la gent jove també prefereix el paper.
El jovent, lluny del que es podria pensar, és un públic fidel, oi?
Sí, i creixent. Tant el públic infantil com el juvenil. Les editorials hem hagut de transformar-nos per saber què volen. Hi ha molts fenòmens que sorgeixen de les xarxes socials que, quan es converteix en paper, és com la gent ho vol. Sembla una contradicció, però si ofereixes contingut que interessa, la gent està disposada a passar un temps llegint.
Quina aposta fa Penguin Random House quant als audiollibres?
Com diu Arsuaga, l'home del paleolític, després d'alimentar-se, volia sentir una bona història. Les històries a la vora del foc tornen. Ara hi ha un 'boom' de l'audiollibre; està funcionant molt als mercats anglosaxons, però també als nostres comença a arrelar i hi veiem un creixement. En els propers anys serà un nou format que conviurà amb el paper.
I les intel·ligències artificials, què són? Són una amenaça o una oportunitat?
Tot està tant al començament que és difícil saber cap a on anirà. Estem analitzant quines millores pot aportar en eficiència: en postproducció, en traduccions, en maquetació... Però tot, sempre, amb la supervisió d'un ésser humà, tant al començament com al final. Tot ha d'estar liderat per un ésser humà. Un ésser humà amb IA serà molt més productiu.
No obstant això, vull reivindicar que creiem en la creativitat humana. En la literatura i l'art, encara que hi hagués tecnologia, la sorpresa de la ment humana, amb les vivències, viatges, traumes, és el que fa que sorgeixi una obra literària o d'art. Això no ho podrà substituir una IA.
Des que ets la CEO de Penguin Random House has signat diverses adquisicions. Ara, el grup està format per més d'una seixantena de grups editorials. Cap a on camineu ara?
Sempre busquem la manera d'aportar valor a l'autor. Ens devem a ells. En la mesura que pensem que podem ampliar la seva base de lectors, amb més promoció i millor distribució, és quan pensem que val la pena incorporar una editorial al grup.
El que ha passat és que hi ha hagut moltes editorials que, per temes generacionals han hagut de prendre una decisió. Per a mi, és un motiu d'orgull que hagin pensat en nosaltres. Estem sabent cuidar el llegat que s'ha construït en aquelles editorials.
Quina relació mantenen amb els petits segells que s'incorporen al grup editorial?
Primer, volem mantenir tot el que funciona molt bé: el programa editorial, els autors, els editors. Volem que a dins del nostre grup, segueixen tenint autonomia, capacitat de decisió, marge d'actuació. Això, penso, és el que ens diferencia en la nostra estratègia. Això assegura que l'autor se sent atès, mimat, cuidat, i vetllem pel seu llibre.
Què t'agrada que pensi una persona lectora quan veu que darrere d'un llibre hi ha Penguin Random House?
Que hi ha una garantia de qualitat, en el sentit de preservar la intencionalitat de l'autor, a l'hora d'elaborar el text i de com s'edita el llibre. En aquest sentit, estem fent una inversió important a Cerdanyola del Vallès, on hi haurà el nou centre de distribució. Són 42.000 metres quadrats que inaugurarem el 2025 i que tindrà una tecnologia molt puntera en el món del llibre, a nivell europeu.
L'eix de la B-30 deu haver estat un element clau per triar aquest emplaçament.
Sí, està molt ben situat. Ens permet consolidar les comandes al CIM Vallès, arribem en un moment al port, tenim l'aeroport... És un eix de comunicació fantàstic a Cerdanyola, que es vol posicionar com a ciutat del coneixement.
Quina aposta feu per la llengua catalana?
La venda de llibres en català a l'Estat espanyol representa un 10%. Les edicions en anglès, són un 8%. Només a Catalunya, canvia segons l'època de l'any: en Sant Jordi el 55% de les vendes són en català. El mercat en català, on nosaltres abordem entreteniment i infantil, sobretot, és un mercat estable que creix a poc a poc. Potser hi ha una amenaça sobre l'idioma, però seguim veient un consum.
Com a grup estem fent una aposta. Fa uns anys estàvem enfocats en aconseguir el lideratge en llengua castellana i ara ens volem reposicionar en català. Per això tenim tres segells per a adults molt potents (Rosa dels Vents, La Magrana i La Campana) i per a infants, que permeten arribar al mercat escolar.
També volíem parlar de tu. 'Forbes' t'ha nomenat com una de les dones més influents de l'Estat espanyol. Com vas rebre la notícia?
No crec que sigui més important que la feina que fa una altra persona. És cert que estic al capdavant d'un grup que té una funció social important, que té impacte en la societat. Estar reconeguda per 'Forbes' és fantàstic, però l'important és que quan vas a treballar et plantegis què vols aconseguir. Jo vull aconseguir dues coses: una, com fem que els nostres autors siguin més coneguts i que la gent redescobreixi els títols del nostre fons; i dos, com fem que la gent que estem a l'empresa ens sentim contents, realitzats i que ens ho passem bé treballant.
També és cert que en les altes esferes empresarials la presència femenina no abunda. Com ho veus?
Crec que hi ha moltes més mesures de conciliació ara que quan em vaig incorporar al mercat laboral. Això ha d'ajudar que hi hagi un canvi de tendència. També és veritat que el directiu al capdavant d'una empresa ha de tenir aquesta intencionalitat. Això no passa perquè sí: s'ha de posar un accent per aconseguir igualtat i donar les mateixes oportunitats a la gent i potenciar el talent en tots els nivells.
En aquest sentit, a Penguin tenim un compromís fort no només amb el gènere, sinó amb la diversitat. Volem donar visibilitat a gent de tot tipus perquè ocupin llocs directius.
Per acabar. Vius a Sant Cugat des de fa 30 anys. Com és la teva vida aquí?
Jo soc de Ripollet. El meu avi, Josep Maria Brull, era escultor i tenia vincle amb Sant Cugat. Quan es va crear el barri de Sant Francesc, als anys 60, li van encarregar una escultura que encara està avui a la plaça de Sant Francesc.
Fa 30 que hi visc i estic molt contenta. És una ciutat fantàstica, amb bon ambient, amb bones oportunitats i bon nivell de vida que hem de preservar.
DECLARACIONS
Núria Cabutí
Creiem en la creativitat humana. En la literatura i l'art, encara que hi hagués tecnologia, la sorpresa de la ment humana, amb les vivències, viatges, traumes, és el que fa que sorgeixi una obra literària o d'art.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.