El Cant de la Sibil·la, un drama litúrgic recuperat gràcies al Col·lectiu Música Antiga de Sant Cugat
L'entitat està formada per músics de carrera, intèrprets de la música històrica que volen apropar aquest patrimoni al públic actual
Publicat el 9/gener per César Martínez
El Col·lectiu Música Antiga de Sant Cugat va néixer amb el propòsit de recuperar i apropar al públic la música històrica. Des del seu naixement el 2019, aquesta entitat ha volgut posar en relleu el patrimoni històric i musical del municipi. Un dels altres motius pels quals va sorgir era per recuperar el Cant de la Sibil·la a Sant Cugat, ja que és 'un dels pilars fonamentals' del patrimoni històric del país. L'entitat santcugatenca, que organitza espectacles i concerts amb el segell Contratemps, ha retornat un drama litúrgic que aquest Nadal s'ha fet per quarta vegada.
El Cant de la Sibil·la és un drama litúrgic que va guanyar popularitat al llarg de l'Edat mitjana arreu del sud d'Europa. Aquest cant que és una profecia sobre la fi del món es va anar perdent amb el pas dels anys a excepció de Mallorca i l'Alguer. Tot i això, amb el pas dels anys, entitats com el Col·lectiu Música Antiga de Sant Cugat l'han recuperat i han fet d'aquest, una altra vegada, un tret característic de l'època nadalenca.
A Sant Cugat, la interpretació del Cant de la Sibil·la s'ha fet a l'església del Monestir. De fet, el membre del Col·lectiu Música Antiga de Sant Cugat, Jorge Juan Morata, ha explicat que important és "posar en valor" el Monestir de Sant Cugat com un dels centres més importants d'aquella època.
Amb això, el 29 de desembre, els músics de l'entitat van celebrar el concert acompanyats del Cor Infantil de Sant Cugat (CISC) i el Cor Aglepta. Morata, que assumia la direcció musical, ha explicat com tot i portar aquesta música històrica a l'actualitat també volen apropar nous ritmes que barregin l'estil tradicional amb el contemporani. De fet, en cada interpretació de la litúrgia -en aquests quatre anys que es porta ja fent- han experimentat amb nous estils i, aquest cop, han introduït ritmes de reggaeton des de la percussió.
Tot i buscar formar sinergies entre el passat i el present, el que sí porten de l'època medieval són els instruments. La músic de Contratemps Lixsania Fernández toca la fídula, un instrument de corda fregada que tot i tenir semblances amb una guitarra o un violí, és molt diferent d'un d'avui dia. "Són instruments molt bàsics, no s'assemblen en res als moderns", ha afirmat Fernández qui també assenyala com les cordes estan fetes amb els budells dels animals a diferència de les cordes d'ara que són de metall.
DECLARACIONS
Jorge Juan Morata
Nosaltres som tots músics de carrera i som especialistes en la interpretació en criteris històrics, hem estudiat tractats de com es feia la música de l'època, però intentem apropar-la a la cultura d'avui en dia
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Lixsania Fernández
Això és una fídula, un instrument medieval que pertany a l'època que estem recreant i és un instrument de corda fregada
Your browser doesn’t support HTML5 audio