Alan Fusté (Adaptical): 'La intel·ligència artificial ha arribat a les aules per quedar-se'

Les noves tecnologies faran que deixem d'entendre l'educació com fins ara


  • Comparteix:

Un nen fent una cerca a internet / Foto: Cugat Mèdia

Un nen fent una cerca a internet / Foto: Cugat Mèdia

L'ús de la intel·ligència artificial en l'àmbit educatiu està en constant debat. L'aplicació d'aquesta eina tecnològica té punts positius i negatius, però està clar que ha arribat per quedar-se i cal replantejar-se els mètodes d'aprenentatge assolits fins ara. Així ho explica Alan Fusté, CEO de l'empresa santcugatenca Adaptical, en una entrevista per a Cugat Mèdia.

En les últimes setmanes s'ha criticat que l'alumnat utilitzi intel·ligència artificial, com el Xat GPT, per realitzar treballs, ja que fomenta la còpia i provoca que l'alumnat dediqui menys temps a aprendre. El tradicional plagi dins de les aules s'ha traslladat al món tecnològic, fet que dificulta la detecció d'aquest. "Serà molt difícil detectar les diferències entre un exercici contestat per una IA i un contestat per estudiants" declara Fusté.

El problema principal d'aquest tipus d'eines és que "no estan pensades amb una finalitat educativa" i, per tant, les respostes obtingudes "moltes vegades són incorrectes o poc precises". Això suposa un greu problema "perquè el que està emprant i aprenent l'alumne no és correcte, és com si els llibres de text tinguessin informació errònia" afegeix Fusté.

La part negativa d'aquestes eines és la seva "ètica", però no totes són així. Existeixen altres aplicacions que també utilitzen IA, però han estat desenvolupades "sota una mirada educativa i pedagògica", com per exemple és el cas de 'Matthew' creada per Adaptical amb l'objectiu de facilitar la feina tant a professors com a alumnes.

La intel·ligència artificial "ha arribat per quedar-se a les aules, no és una moda passatgera, especialment aquella focalitzada en l'àmbit educatiu" assegura Fusté. "La utilitzarem dia a dia i farà que deixem d'entendre l'educació com l'entenem fins ara." Malgrat que aquesta situació pugui originar problemàtiques, des d'Adaptical es mostren molt optimistes i proposen una solució. Creuen que és necessari fer més activitats d'aula, incorporant elements nous com les competències i avaluar no només l'exhibició de conceptes, sinó també el procés de l'alumnat.


Alan Fusté

Serà molt difícil tecnològicament detectar la diferència entre un exercici contestat per una IA i un contestat per estudiants. Nosaltres pensem que això implica fer més activitats d'aula, de lectura i incloure elements nous de competència. Cal avaluar, no només l'exhibició dels conceptes sinó també el procediment d'aquests i de l'alumnat.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.