Les migracions del segle XX fan parada al Centre d'Art Maristany

La mostra 'Temps de plom i plata' reflexiona sobre conceptes com la repressió, el control i l'acolliment

Cultura

Publicat el 10/jun/19 per Roger Cuartielles

'La tradició dels oprimits ens ensenya que la norma és l'estat d'excepció en què vivim'. Així és com el filòsof alemany Walter Benjamin es referia a la repressió de la qual va ser víctima. Benjamin va haver d'emigrar de l'Alemanya nazi a la dècada dels anys 30. Un exili que més tard el va portar als Estats Units i posteriorment a Portbou, on va morir en estranyes circumstàncies. La seva és una de les històries que es fa present a l'exposició 'Temps de plom i plata. Derives Obligades', una mostra de l'artista Nora Ancarola i comissariada per Joan Maria Minguet que s'exposa fins al 27 de juliol al Centre d'Art Maristany (CAM).

A través de 15 instal·lacions, que van des del vídeo i la fotografia als gravats i als objectes, l'exhibició traça un discurs en tres àmbits: el control, la resistència i la superació dels límits. Ho fa amb l'objectiu de reflexionar sobre els moments de tragèdia i suspens que van comportar les derives migratòries del segle XX: els anomenats 'moments de plom'.

'Els instants de plom són aquells en què el silenci es fa present, en què tot queda en suspens', explica l'artista Nora Ancarola, que recorda que és una expressió utilizada a Alemanya per descriure aquells moments en què els pares participants de la Segona Guerra Mundial es quedaven en silenci després que els fills els preguntessin quin paper havien tingut durant el conflicte.

La mostra, però, també posa llum en els moments de ressorgiment de la vida humana: els instants de plata. Aquells que, segons l'artista, emergeixen entre els moments de foscor. Conceptes com l'acolliment, que en l'exposició es mostra a través de l'obra 'Hospitalitat'. Una instal·lació que recrea una espècie de mapa d'acollida, i que reflecteix la sensació que va experimentar la mateixa Ancarola en arribar a Barcelona després de fugir de la dictadura militar argentina a finals del 1977.

'És una exposició d'art polític que pretén que qui la visiti reflexioni sobre els grans problemes de la humanitat', remarca el seu comissari, Joan Maria Minguet, que explica que a banda d'obres d'Ancarola també hi ha peces de l'artista Agnès WO i Juan Muiño.

Després de fer parada a Sant Cugat, la mostra viatjarà a Buenos Aires el març de l'any vinent.




DECLARACIONS

Nora Ancarola

Els moments de plom no són només els moments de la tragèdia, sinó també aquells moments de suspens i d'espera. I els instants plata són aquells que hi ha sempre en els moments de plom en què hi ha una energia que es pot utilitzar com a transformació.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Joan Maria Minguet

L'objectiu és que la gent que hi entri pugui reflexionar sobre alguns aspectes cabdals i dramàtics de la nostra societat.

Your browser doesn’t support HTML5 audio