Margarida Romero: 'Delegar determinades tasques a la IA és com fer-se un selfie al gimnàs i marxar sense entrenar'

L'experta en IA i educació destaca la importància d'un ús crític i ètic de la tecnologia a les aules

Margarida Romero, investigadora en Ciències Socials, Intel·ligència Artificial i Educació a l'estudi Ramon Barnils de Ràdio Sant Cugat

Podcast

Publicat el 1/abril per Alba Triadó

La intel·ligència artificial (IA) ja forma part del dia a dia i cada vegada té més presència als entorns educatius. Per a fer-ne un bon ús, és important que el cos docent i l'alumnat siguin conscients dels riscos i les oportunitats que presenten aquestes eines i que en facin un ús crític i ètic. Per entendre millor aquest fenomen i conèixer com pot transformar la manera d'ensenyar i aprendre, el magazín 'Faves comptades' ha parlat amb la santcugatenca Margarida Romero, investigadora en Ciències Socials, Intel·ligència Artificial i Educació i professora a la Facultat de Ciències de l'Educació de la UIC Sant Cugat.

Escolta-ho

Tot i que l'ús de la IA en educació pot semblar molt recent, Romero ha recordat no es tracta d'un fenomen nou, sinó que existeix des dels inicis de la informàtica. Ara bé, l'experta explica com amb l'arribada de sistemes com el ChatGPT i les IA generatives, s'ha intensificat l'interès en aquestes eines i també ha crescut el debat sobre el seu ús a les aules.

Si bé sempre es parla d'intel·ligència artificial, la investigadora proposa anomenar aquestes eines "sistemes d'imitació cognitiva", ja que "imiten processos cognitius humans" sense ser realment intel·ligents.

Beneficis i riscos de la IA en educació

La tecnologia per si mateixa no és bona ni dolenta, sinó que depèn dels usos que se li donin. L'experta assenyala la importància del paper i el criteri dels docents a l'hora d'utilitzar aquests programaris: "Els mestres han de pensar si la tecnologia està fent que els alumnes i, fins i tot ells mateixos, siguin consumidors passius o si l'estan fent servir de manera creativa".

En aquest sentit, Romero també adverteix de com la delegació excessiva de tasques en la IA podria perjudicar l'aprenentatge dels estudiants: "Aprendre requereix esforç, repetició i freqüència. Això vol dir que els alumnes han de ser conscients que delegar certes tasques a la IA és com fer-se un selfie al gimnàs i marxar sense entrenar", subratlla.

Altres perills que l'experta posa sobre la taula són la desinformació i la censura que poden derivar-se de l'ús de la IA. "És important tenir coneixements disciplinaris forts per detectar incoherències en la informació generada per IA", recalca i alerta sobre la censura que pot manifestar-se amb omissions d'informació sobre temes controvertits en alguns models.

Ara bé, no tot són inconvenients. L'ús d'aquests sistemes també suposa una oportunitat en determinades àrees, com l'aprenentatge d'idiomes o matemàtiques on ofereixen l'oportunitat de tenir un "tutor". Ara bé, l'ús beneficiós d'aquestes eines depenen en gran mesura de la motivació dels alumnes per aprendre.

Perspectives de futur

En clau de futur, Romero fa una crida a la comunitat educativa i a les famílies perquè parlin sobre l'ús de la IA i defineixin conjuntament quins són els usos adients. "La feina docent és difícil d'automatitzar; hem de construir escenaris on la tecnologia millori la personalització sense perdre la relació humana", explica.

Una guia per abordar els usos creatius de la IA en educació

L'experta en IA i educació ha publicat amb l'investigador Alex Urmeneta la guia 'Usos Creativos de la Inteligencia Artificial en la Educación', un document obert per a professors, estudiants, acadèmics, o qualsevol persona interessada que vulgui consultar les conclusions principals de diferents estudis fets a Europa sobre les recomanacions de l'ús d'eines d'intel·ligència artificial a les aules.