Per què la missió de l'Starliner no ha estat l'alegria que Boeing tant necessitava?

L'astrofísic i divulgador científic Joan Anton Català explica tots els detalls de la missió de Boeing al 'Faves comptades'

Els astronautes Butch Wilmore (esquerra) i Suni Williams (dreta), tripulants de l'Starliner, a l'Estació Espacial Internacional

Podcast

Publicat avui, a les 06:00 per Alba Triadó

Quan Boeing va rebre el 2014 un contracte de la NASA de 4.200 milions de dòlars per desenvolupar una nau capaç de portar astronautes nord-americans a l'espai poc es pensava que l'altra empresa que havia rebut l'encàrrec, l'aleshores poc coneguda Space X, aconseguiria la fita abans que ells tot i rebre un contracte menor, de 2.600 milions de dòlars. El maig de 2020, en plena pandèmia, la companyia fundada per Elon Musk aconseguia fer la seva primera missió tripulada a l'Estació Espacial Internacional amb la nau Crew Dragon i adquiria, d'aquesta manera, l'homologació de la NASA per fer vols espacials. Aquest juny, quan semblava que Boeing aconseguiria que la seva nau Starliner aconseguís aquesta homologació tot i els anys de retard en el programa espacial, un seguit de contratemps ho ha impedit.

Escolta-ho

Si tot hagués anat bé, els dos astronautes que viatjaven a l'Starliner haurien tornat a la Terra al cap de poc més d'una setmana, però un seguit de problemes tècnics amb la nau han fet que s'hagin hagut de quedar a l'Estació Espacial Internacional vuit mesos.

A finals d'agost, la NASA va fer públic que havien decidit que la nau de Boeing retornés sola, sense els dos astronautes, que retornarien al mes de febrer amb una nau de SpaceX, és a dir, directament la competència de Boeing. El que havia de ser una missió de prova crucial per al gegant aeronàutic nord-americà s'ha convertit en una demostració de les dificultats que encara enfronta l'empresa en la seva ambició de competir en el mercat del transport espacial comercial.

Finalment, s'Starliner ha aterrat el 7 de setembre. Ha tornat bé, però sense els astronautes i, per tant, aquesta missió no haurà servit perquè la NASA homologui Boeing. A la companyia encara li quedarà una ronda nova per fer una missió tripulada que li funcioni bé, aconseguir que la NASA l'homologui i començar a facturar vols. Mentrestant, SpaceX continua consolidant la seva posició com a líder en el sector.

Aquest episodi s'afegeix a una sèrie de contratemps que Boeing ha experimentat recentment, incloent-hi problemes amb els seus avions comercials, que han afectat negativament la reputació de l'empresa. És el cas dels dos accidents a Indonèsia i Etiòpia durant el 2018 i 2019 en què van morir 346 persones.

De fet, hi ha hagut denúncies d'alguns enginyers de Boeing exposant que s'està reduint costos amb seguretat i amb materials, i que això afecta la seguretat. Per això, les autoritats federals nord-americanes fa mesos que han posat sota vigilància i sota escrutini la companyia aeronàutica.