En marxa la campanya 2023 de prevenció d'incendis forestals a l'àmbit metropolità
Experts en medi ambientPublicat el 5/jun/23 per Joan Vilamú
L'Àrea Metropolitana de Barcelona es troba en la fase d'excepcionalitat per sequera a causa de l'escassetat de precipitacions que patim des de gener de 2021. Les pluges d'aquestes darreres setmanes no han aconseguit revertir aquesta situació que afecta negativament els boscos i la vegetació, en general.
El Consorci del PN de la Serra de Collserola coordina dispositiu de vigilància activa de l'àmbit de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, que funciona des del 29 de maig fins a principis de setembre. La tasca del dispositiu és la vigilància activa sobre el territori per tal d'alertar precoçment d'una columna de fum i avisar els serveis corresponents per apagar el foc ràpidament i evitar-ne la propagació. El dispositiu està format per tretze torres de guaita, un equip mòbil, la guarderia del Parc Natural i una central de comandament situada a la seu dels serveis tècnics del Parc.
Tot i l'elevat nombre de conats d'incendi que es produeixen, aquest dispositiu permet que el nombre d'hectàrees afectades sigui molt baix gràcies a la ràpida detecció i actuació dels cossos d'extinció. L'any passat es van produir 114 incendis en el conjunt de tota l'AMB que van cremar un total de 31,46 hectàrees; d'aquests, en l'àmbit de Collserola es van registrar 39 ignicions, amb un total de 2,26 hectàrees cremades.
D'altra banda, el Consorci també s'ocupa d'un conjunt de tasques relacionades amb la prevenció d'incendis, actuacions bàsiques com són el manteniment de les infraestructures de prevenció (camins, hidrants, basses d'aigua per a helicòpters) i de les franges de prevenció en zones urbanitzades.
Pel que fa als boscos, una eina important per a la seva gestió són els plans tècnics de gestió i millora forestal. Actualment s'està redactant el de Can Borrell (Sant Cugat del Vallès), una finca pública on s'està estudiant, conjuntament amb l'Ajuntament, la incorporació d'un projecte de ramaderia extensiva.
Un dels fets rellevants del darrer any ha estat la creació de l'Associació Collserola Iniciatives, que agrupa les propietats forestals del Parc Natural i treballa per donar suport en la gestió de les seves finques.
Finalment, pel que fa a la iniciativa privada, destaquen la implementació de pastures forestals amb rucs en un total de 15 hectàrees a la finca de Can Domènech (Valldoreix) i les actuacions forestals a cinc finques dins el projecte Life Climark (dues d'elles a Sant Cugat del Vallès-Valldoreix), un programa europeu d'impuls a la gestió forestal per a l'adaptació al canvi climàtic.
JOAN VILAMÚ VIÑAS és Cap de Servei Medi Natural i Territori Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola