Omplim de bicis les escoles
Experts en medi ambientPublicat el 7/oct/21 per Yago Raventós
La bici és un vehicle habitual a molts llocs d'Europa continental però a Catalunya costa d'arrencar tot i que el seu ús ha crescut abans i durant la pandèmia.
Al 2020 es van vendre 1,5 milions de bicicletes al conjunt de l'estat espanyol, un increment del 24% respecte a l'any anterior. De fet, es van vendre gairebé el doble de bicicletes que de cotxes (851.211).
Com ens afecta al nostre municipi? Tenim dos comptadors de pas de bicicletes que evidencien l'augment de l'ús de la bici després del confinament. Aquest increment ciclista ja es venia donant al 2019. Però és al 2020 quan comencem a tenir un increment més gran encara.
Això s'ha donat tot i tenir una xarxa ciclista totalment deficitària. Els carrils bici a Sant Cugat estan malament connectats, hi ha molt carril bici a les voreres que no facilita el trànsit fluït de bicis i entra en conflicte amb el pas dels vianants, entre d'altres punts de millora.
Crear la infraestructura adequada ajudarà a fomentar el seu ús. Només cal mirar els casos d'èxit d'altres ciutats europees per assegurar que, amb una bona xarxa de carril bici segregat i a calçada, els ciutadans no dubten en sumar-se al canvi.
Com podem incrementar l'ús de la bicicleta a Sant Cugat mentre arriba aquest canvi a la infraestructura? Educant. Un gran projecte que pot ajudar a incrementar la quota modal des de ben petits és el desplegament del Bici Bús a totes les escoles santcugatenques.
El Bici Bús és un ruta per anar a l'escola en bici de forma segura. Les famílies i els alumnes circulen en bicicleta per la calçada, en escamot, formant un gran vehicle. Al davant, hi ha el conductor, un adult, que condueix el grup. Al darrera, es troba el revisor, que vigila que ningú quedi endarrerit.
Necessitem incrementar l'ús de la bicicleta per millorar la qualitat de l'aire que respirem, guanyar en salut física i mitigar els efectes del canvi climàtic. Tots els ciutadans en surten beneficiats.
A més, comporta molts beneficis per als infants: arriben a l'escola més actius i motivats, es fomenten hàbits saludables, l'autonomia, la responsabilitat, la cohesió social, s'estrenyen llaços entre famílies, i es fa comunitat. El Bici Bús està sent un vector de canvi doncs igual que ja es donen canvis en el consum també s'estan donant en mobilitat. No es tracta d'una prova pilot, és un cas d'èxit en moltes ciutats grans i petites i aquí es podria desplegar, si hi ha voluntat, a totes les escoles.
YAGO RAVENTÓS és membre de l'Assemblea de la bici