L'habitatge buit dels bancs i la seva (di)gestió és necessària
Ferran VillaseñorFerran Villaseñor
Publicat: el 15/gen/14
Opinió|
Columnes
A Sant Cugat som molt 'guais' i no hi ha mai problemes i per tant no cal mirar més enllà? L'Ajuntament de Terrassa i altres municipis han decidit intentar posar en el mercat pisos desocupats de fa més de dos anys.
Ho estan intentant mitjançant la 'motivació' de demanar als propietaris (entitats bancàries) que posin els habitatges al mercat (a preus lògics). També posant a disposició dels propietaris la possibilitat de llogar o vendre aquests habitatges a través dels sistema públic (Oficina Local d'Habitatge o promotora habitatge local).
En cas que aquestes accions no funcionin, la Llei d'Habitatge (del govern 'dolent pel país' d'esquerres i escapçada en part pel govern actual) permet la tasca d'inspecció, realització d'un mapa d'habitatges buits i multes coercitives.
Considerem que és necessari que emulem al govern de Terrassa (format pel PSC i ICV) i agafem, com a Ajuntament, aquesta responsabilitat. La proposta de gravar aquests tipus d'habitatges ja havia sorgit fa mesos per part de les forces d'esquerres però el govern havia adduït la seva dificultat jurídica i tècnica.
Bé... Ja hi ha algú que ho ha fet: copiem-ho!
Amb sorpresa, i malestar, veiem com 'Habitatge' o més aviat el regidor d'Habitatge respon que:
- Habitatge sosté que els bancs de la ciutat tenen tots els seus pisos buits al mercat.
- El consistori té capacitat per sancionar els propietaris de pisos buits i en desús que no estiguin al mercat, cobrant el 100% de l'IBI, tot i que encara no s'ha pogut aplicar.
- La Llei del dret a l'habitatge no 'ho posa fàcil' per concretar en quines condicions es pot considerar que un pis està desocupat.
- Sobre el nombre global de pisos buits el creuament de dades que ha fet Serveis Socials, a partir de les companyies subministradores, dóna una forquilla que 'es mou entre els 200 i els 300 habitatges'.
Sorprèn, i molesta, que un govern que (a vegades) es defineix com a socialdemòcrata descarti unes mesures positives que equilibren el mercat que es fan a altres municipis.
Sorprèn, i molesta, que sense tenir un mapa efectiu d'habitatges buits (Terrassa els té tots situats i documentats creuant dades d'IBI, Cadastre i Taxa de residus) es descarti que a Sant Cugat s'implementi aquesta mesura.
Cal llegir la Llei d'habitatge, on resta clar que és un pis buit, i considerem que el nostre municipi no pot renunciar a exercir la inspecció i la capacitat de realització de multes coercitives que preveu la Llei del Dret a l'habitatge.
Sorprèn, i molesta, que des d'Habitatge no es contempli ni tan sols la possibilitat d'estudiar la formulació de realitzar una Taxa a les ordenances fiscals que serveixi per vehicular legalment 'recàrrecs socials' a la no posada en el mercat d'habitatges.
En aquest sentit, volem instar l'alcaldessa de Sant Cugat que lideri un canvi d'orientació de la posició anunciada i es posi al costat de la ciutadania, com han fet altres alcaldes com el de Terrassa. Tots ho agrairem.
FERRAN VILLASEÑOR és portaveu municipal del PSC