Respecten les grans empreses d'alimentació els drets dels productors?
Ton Marimon
Publicat: el 6/mar/13
Opinió|
Columnes
Les deu empreses més grans de l'alimentació i les begudes no respecten els drets bàsics del seus productors.
L'organització Oxfam, Intermón Oxfam a Espanya, afirma que les polítiques socials i mediambientals de les deu empreses d'alimentació i begudes més grans del món no s'adapten al que ha de ser el seu propòsit actual i que han de ser reformades. Aquestes empreses -que juntes guanyen 1.100 milions de dòlars al dia- no estan respectant alguns drets bàsics dels milions de persones dels països en desenvolupament que els proporcionen terra, aigua, mà d'obra i matèries primeres per elaborar els seus productes.
La campanya 'Rere la marca', desenvolupada en el marc de la campanya CREIX -que té como objectiu ajudar a arreglar un sistema alimentari trencat- avalua i classifica, per primera vegada, les polítiques agrícoles, els compromisos públics i la supervisió de les cadenes de subministrament de les 10 Grans.
Algunes d'elles són molt familiars per als consumidors espanyols, com Coca Cola, Danone, Nestlé, Kellogg's i Pepsico (amb Pepsi, 7Up, patates Lays, Fritos i Doritos), i d'altres no ho són tant, però sí moltes de les seves marques: General Mills (amb Gigante Verde, Häagen Das, Yoplait), Unilever (inclou Knorr, Calvé, Flora, Magnum, Ben & Jerry 's, Lipton), Mars (amb xocolates M&M'S, Snickers, Milkyway, Twix, xiclets Orbit), Mondelez (abans Kraft, amb les xocolates Cadbury, Toblerone i Milka, Trident, caramels Halls, Oreo, Lu, Ritz, i Philadelphia) i Associated British Foods (ABF, amb la marca de te Twinnings entre altres).
La campanya 'Rere la marca' evidencia que, encara que algunes de les 'Deu Grans' s'han compromès de forma pública amb la defensa dels drets de les dones, cap s'ha compromès a acabar amb la discriminació que aquestes pateixen en les seves cadenes de subministrament.
La campanya convida també els consumidors a utilitzar el poder que tenen per fer-los saber a les empreses alimentàries més grans del món que vigilen de prop el seu funcionament i que estan a l'espera d'un canvi.
En els pròxims mesos, la campanya proposarà un seguit d'accions senzilles perquè la ciutadania pugui pressionar les empreses alhora de reflexionar sobre els seus hàbits de consum.
La vida és un joc del que ningú pot retirar-se, portant-se els guanys.
André Maurois (1885-1967. Pseudònim d’Emile Herzog, biògraf, novel·lista i assagista francès)
TON MARIMON és coordinador del comitè d'Intermon-Oxfam de Sant Cugat