Un pla de mobilitat inconvenient

Jordi Carreras


Publicat: el 19/feb/13
Opinió| Columnes

El Ple de l'Ajuntament del dia 18 de febrer ha aprovat un nou Pla de Mobilitat per a Sant Cugat amb el vot a favor de tots els partits representats al Consistori, menys el Partit Popular que ha votat en contra. Mereix doncs aquest fet que expliquem sintèticament en aquest espai el perquè del nostre vot.

En primer lloc hem de deixar clar que ens sembla encomiable l'esforç que ha realitzat l'equip de Govern Municipal, en particular el Tinent d'Alcalde Jordi Puigneró, els tècnics de l'Ajuntament, i els representants dels altres partits, per a l'elaboració d'aquest Pla de Mobilitat. Però el Partit Popular no comparteix el resultat global perquè entén que no és el que convé més als interessos de la ciutat. No podem entrar aquí en el detall, com és lògic, però si exposar les raons principals i més generals que fonamenten la nostra decisió. L'oposició al Pla de Mobilitat es funda en les següents consideracions:

1. L'elevat cost que tindrà per a Sant Cugat l'execució d'aquest PM. El cost total ascendirà a 30 milions d'euros (import aproximat perquè hi ha partides que encara no han estat quantificades), que hauran d'invertir-se en la seva execució al llarg dels pròxims 12 anys, el que suposa una mitjana anual de 2'5 milions.
Tenint en compte que Sant Cugat té ara com ara un deute a la ratlla de 80 milions d'euros, que la pressió fiscal sobre els ciutadans ha augmentat els últims anys fins un 60% a través de l'IBI, i que es produeixen constantment tensions de tresoreria, no és el moment per emprendre la creació d'unes infraestructures que no són urgents, i potser ni tan sols convenients en alguns casos. Molt especialment no ens sembla aconsellable una inversió d'aquesta naturalesa en els moments que vivim.

2. No considerem que sigui convenient en aquest moment, i potser mai, la conversió de la zona de Quatre Cantons en zona per als vianants. No és convenient ara perquè aquesta conversió comporta el tall d'una de les principals vies de comunicació de Sant Cugat (carrer Francesc Moragas i Avinguda Rius i Taulet). Aquest tall és el que exigeix precisament la construcció de grans estructures noves per desviar la circulació, amb la creació de dos nous cinturons.
Però per una altra part, tampoc estem segurs que la creació d'aquesta zona per als vianants sigui el més convenient per al centre de Sant Cugat. No sembla que hagi d'afavorir més el comerç, d'una banda, i, d'altra banda, dificultarà sens dubte la proximitat dels ciutadans al centre. I aquí convé tenir en compte que en un municipi de les dimensions del nostre l'ús dels vehicles és indispensable. S'ha prioritzat en el PM, com a principi general, als vianants, a les bicicletes i al transport públic, per aquest ordre, però en aquest cas concret no compartim l'aplicació d'aquesta filosofia en aquest punt del PM.

3. La important inversió que requereix l'execució del PM suposarà, necessàriament, la relegació (una vegada més) d'infraestructures i urbanització a les zones perifèriques de Sant Cugat, que quedaran relegades a un segon lloc, o simplement ignorades, per falta de recursos. És el cas de Mirasol, La Floresta o Les Planes; sense oblidar d'altres zones, com per exemple el Barri del Monestir, que encara que contemplades en el PM exigirien encara una més gran atenció.

4. El Partit Popular sosté que cal donar prioritat als problemes d'aparcament i transport públic, tal i com està ara urbanitzat el centre de la ciutat, i donar preferència a la millora del transport públic des dels barris fins el centre, i a la connexió entre barris, per damunt de les zones de vianants (les de nova creació) i l'ús de la bicicleta, encara que aquest últim mereix sens dubte ser tingut molt en compte.

Per les raons exposades, i per altres que no poden ser detallades aquí, i encara compartint alguns aspectes positius del PM, el nostre Partit ha votat en contra del Pla, i formularà les al·legacions que corresponen dins dels propers dies.

L'Ajuntament no pot continuar funcionant com si la crisi econòmica profunda i àmplia que patim, no existís, o fos simplement una conjuntura passatgera que ha de desaparèixer en breu, perquè no sabem quan acabarà, ni quina situació serà la que es presenti els propers anys. Aquest PM, com tota la política municipal, hauria de tenir en compte la situació que afrontem, i enfocar les polítiques concretes partint de la conjugació entre l'austeritat i les necessitats immediates i futures de la població.

JORDI CARRERAS és president del PP local