Avinguda del Baixador: Les coses s'han de fer una sola vegada i bé

Xavier Humet


Publicat: avui, a les 09:00
Opinió| Columnes

Ens trobem en un atzucac que entre tots i posant seny hem de ser capaços de superar. Tenim un projecte d'urbanització de l'avinguda del Baixador aprovat, que no agrada a ningú, no agrada als veïns, ni al govern de l'EMD, i sembla que tampoc a l'Ajuntament que s'ha desdit de les seves promeses, ni a la resta de vocals del consistori. Els veïns segueixen patint el problema de la pols, de la velocitat que la provoca, dels forats del carrer, de la brutícia que arrossega la pluja... Creiem que els veïns es mereixen, com tota la resta del poble, un carrer en condicions i el procés que estava en marxa per aconseguir-ho s'ha aturat!!!

Com a alternativa i sense suport tècnic ni econòmic es proposa "una capa de rodament". I aquí s'inicien els problemes:

Hi ha uns informes tècnics i legals que diuen que aquesta capa de rodament no es pot fer. I no es pot comparar a les capes de rodament fetes en altres llocs de Valldoreix fa uns anys, i que, per cert, moltes ja estan totalment deteriorades. Però que és una capa de rodament? Qui l'hauria de pagar? Com quedaria el projecte d'urbanització?

Una capa de rodament és l'aplicació d'un gruix aproximat d'uns 4 cm d'asfalt, amb un reg d'imprimació sobre una superfície consistent i estable. Amb un cost aproximat de 585.000 € (a 22 €/m², dades i preus del BEC-Boletin Econòmic de la construcció 1r trimestre 2024).

Per consultes fetes amb experts, ens desaconsellen totalment això, ja que l'estat actual de l'Avinguda Baixador no està en les condicions per fer-ho. S'hauria de fer, ens diuen, una subbase i una base d'aquesta capa de rodament i per fer-la, primer s'hauria d'excavar una caixa d'uns 40 cm, portar les restes de terres a l'abocador, aportar material adequat per fer les bases, amb compactacions amb maquinària pesant de 12 tones en vibració i finalment fer el paviment asfàltic o "capa de rodament". I atenció amb les aigües pluvials que s'haurien de conduir per no provocar inundacions d'aigües a baix.

Que vull dir i m'agradaria que la gent ho entengui. Que estaríem fent un ferm d'un paviment complet com si estiguéssim urbanitzant definitivament i fent la conducció només de les aigües pluvials. Per després trencar-ho quan féssim les obres del Projecte d'Urbanització?

Òbviament, el cost d'això no té res a veure amb el cost d'una capa de rodament. I hauríem de fer un projecte per licitar-ho, ja que el cost amb IVA inclòs s'aproximaria al milió i mig d'euros (Dades i preus del BEC). I qui ho pagaria? L'EMD? L'Ajuntament? A mitges? Els veïns?

I ara posem-li seny: no seria millor posar-nos d'acord amb els veïns, modificar el projecte per abaratir costos, canviant els acabats dels paviments de formigó imprès i llamborda i optimitzant actuacions en infraestructures. Un projecte que hauríem de tornar a aprovar, que faríem per fases per poder licitar-ho des de l'EMD de Valldoreix. Les contribucions especials les faríem des de Valldoreix. I tindríem a la vegada solucionat el segon atzucac: les llicències d'obres i les primeres ocupacions.

Això sí, crec que és deure de l'Ajuntament complir amb les seves promeses i accedir a pagar aproximadament un 20% com s'havia compromès (no per escrit, errada) amb el veïnatge del Baixador. No s'entén que des de l'Ajuntament ens diguin ara que si l'EMD no fa la "capa de rodament" la faran ells. (Quan el cost de l'actuació seria propera a 1,5 M€ i l'aportació per fer el projecte definitiu propera a 1 milió d'euros, i que ens deien que no tenien els diners per fer-ho).

Mentrestant per intentar minimitzar els problemes de pols, volem fer una proposta que puguem consensuar amb els veïns, que seria la de sectoritzar el carrer per evitar circulacions lineals a velocitat alta, que és el que més molesta als veïns.

XAVIER HUMET, vocal de la CUP al Govern de la EMD de Valldoreix