Gestionar bé el dia a dia de la ciutat

Américo Ologaray

Américo Ologaray


Publicat: el 23/jul/22
Opinió| Columnes

L'últim Observatori Sociològic Municipal del febrer del 2022, publicat fa unes setmanes pel govern municipal, ens aporta unes dades interessants per conèixer quins són els problemes més importants de la ciutat, els que més afecten a la ciutadania i com els seus habitants valoren determinades accions presses pel govern.

Entre els problemes que afecten personalment als enquestats destaquen els que tenen a veure amb la gestió i el manteniment de l'espai públic. Aquests resultats són interessants relacionar-los amb com han valorat els enquestats les actuacions del govern municipal. Aquí és rellevant ressenyar que es produeix un empat entre els que valoren positivament i els que valoren negativament les accions que tenen a veure amb reduir la contaminació.

La ciutadania es queixa de la gestió del dia a dia de la ciutat que realitza el govern municipal, la qual incideix negativament en la qualitat de vida.

GESTIONAR LA MOBILITAT AMB CRITERIS AMBIENTALS
Desplaçar-se per la ciutat i trobar aparcament resulta difícil per al 30,5% i 11%, respectivament. En la jornada 'Sant Cugat 2030: La ciutat del futur', segons va afirmar el vicepresident de Moventia i CEO de Moventis, Josep Maria Martí, es duen a terme en l'Àrea Metropolitana, 15 milions de desplaçaments al dia, 300.000 d'ells a la nostra ciutat.

Cal resoldre els problemes de mobilitat i s'ha de fer amb una gestió del trànsit amb criteris ambientals. Des de l'Ajuntament s'ha d'avançar en la implantació de mesures que redueixen la contaminació i alhora convèncer, afavorir els mitjans i facilitar les condicions perquè aquests canvis puguin donar-se.

Per aconseguir aquest canvi des de l'Ajuntament, d'una banda, s'ha de complementar la ZBE amb una ampliació i millora de les superfícies de zones pacificades a la ciutat per tal de reduir el nombre de cotxes i, d'altra banda, fer més atractiu i còmode el transport públic, fins al punt que superi la comoditat del privat.

Paral·lelament, des de l'Ajuntament s'ha de fer més pedagogia sobre els costos de no actuar per fer front a les conseqüències del canvi climàtic.*

CUIDAR LA QUALITAT URBANA DE SANT CUGAT
Els enquestats, un 17,9% es queixen de la neteja dels carrers i un 9,5% de l'estat defectuós del paviment dels vials i de les voreres.

Respecte el problema de l'asfaltat de carrers i voreres, el govern ha reaccionat anunciant una inversió de 3 milions d'euros per arranjar el paviment de carrers, i 200.000 euros per a mantenir voreres i mobiliari urbà.

Una bona notícia que arriba molt tard i que el tinent d'alcalde, Pere Soler , després de reconèixer que era "una inversió necessària des de feia anys", tot seguit s'excusa dient que no ho han fet abans per destinar els esforços a fer front a la Covid.

Una justificació inadmissible, que pretén que s'accepti com a normal que el govern no podia fer dues coses a la vegada i criticable per no haver invertit abans 3 milions d'euros en obres que haurien ajudat a la reactivació de l'economia.

Es mereix quelcom més la ciutadania de Sant Cugat, que ha patit dificultats i incomoditats en el desplaçament per a la ciutat com, per exemple, pel transitat carrer Emeterio Escuder, on veïns i veïnes ja fa temps vam senyalitzar en vermell els nombrosos forats existents.

La neteja dels carrers té a veure amb el com i on s'efectuen els treballs i també amb l'organització de la recollida de residus.

No és adequada en carrers reservats a vianants la presència de contenidors soterrats quan aquests són estrets com els de Santa Maria o Valldoreix, o en espai on conflueixen moltes persones com les places d'Octavià i Barcelona.

Ocupen un espai important que impedeix que els vianants puguin utilitzar lliurement tota la superfície del carrer, desmereixen la vista de l'espai i comporten unes molèsties associades com són els residus deixats fora del contenidor i les olors, particularment quan fa calor, que emanen de les escombraries que s'ha dipositat en els mateixos durant tot el dia.

A més, resta qualitat als serveis oferts a les terrasses dels bars i restaurants allí situats i, probablement, disminueix les seves vendes i perjudica les moltes activitats de caràcter festiu, cultural o cívic que allí es desenvolupen al llarg de cada any.

Com moltes persones del municipi, m'agrada passejar per la zona reservada als vianants i massa vegades ha coincidit, a l'hora de major afluència de persones, un operari que du a terme les tasques de recollida de cartons amb l'ajuda d'un camió de grans dimensions.

Cal eliminar per complet els contenidors soterrats de les zones urbanes convertides en zona de vianants i implantar el sistema de recollida porta a porta o de contenidors mòbils; a més, cal dur a terme els treballs de recollida de residus amb uns vehicles adequats a l'espai urbà i en uns horaris que no perjudiqui el gaudi individual i col·lectiu de la ciutat.

El govern municipal ha de gestionar bé el dia a dia de la ciutat per tal de garantir la qualitat urbana de Sant Cugat i tenir cura de la qualitat de vida de la població.

AMÉRICO OLOGARAY ORTI és portaveu municipal de Podem Sant Cugat

* Així en l'àmbit de la salut sabem que a la nostra ciutat es podrien evitar 51 morts cada any si els nivells de contaminació caiguessin al mínim i que fa un any, la comissió de Sostenibilitat de l'AFA Joan Maragall va informar que 12 escoles públiques de Sant Cugat superen el límit establert per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) en relació amb la concentració de partícules PM10 -petites partícules sòlides o líquides- disperses en l'atmosfera. Les funcions cognitives, com la memòria de treball, progressen més lentament entre els escolars exposats a la contaminació de l'aire, el que pot tenir conseqüències en el rendiment i el comportament, segons un estudi dut a terme a Barcelona.