Escola de proximitat a Sant Cugat

Marco Simarro


Publicat: el 17/des/21
Opinió| Columnes

Sant Cugat avança vers una nova zonificació escolar que potenciarà la proximitat, la qualitat i la pluralitat del model educatiu de la ciutat i que lluitarà contra la segregació escolar.

El de les zones escolars és un debat obert que es remunta al mandat anterior i que, per fi, s'ha resolt amb el consens de tots els agents implicats i amb una proposta que reverteix lògiques anteriors. Deixem enrere un model que fomentava la competitivitat entre els projectes pedagògics de cada centre, que potenciava la segregació escolar i que generava greus problemes de mobilitat. Són arguments que al llarg dels anys hem anat posant damunt la taula i que, per fi, gràcies a una reivindicació d'anys i de molts actors de la comunitat educativa i la Coordinadora d'AFAs, podem donar per encaminats.

Passarem de 2 a 5 zones escolars per als centres d'infantil i primària i es fixaran noves adscripcions de les escoles als centres de secundària. Els principals beneficis d'aquesta nova zonificació és generar proximitat apropant les escoles als domicilis i, per tant, enfortint la cohesió social del barri. Els centres educatius, lluny de ser institucions estanques que competeixen entre sí a veure qui proposa el projecte més cool o més de moda, han de ser motors de la comunitat d'un barri i garants del dret a l'educació. Per això és tant important acotar les zones escolars a la realitat de cada barri, fent que les escoles, famílies i veïnat conformin realment una vertadera comunitat educativa. A més a més, d'això se'n deriva un altre avantatge ja que la proximitat redueix els trajectes innecessaris en vehicle privat i, per tant, redueix l'impacte ambiental d'aquesta mobilitat excessiva. És més, juntament amb la pacificació dels camins escolars, anirem fomentant desplaçaments a peu, en bicicleta o patinet.

D'altra banda, veníem d'una situació de força segregació escolar als centres de primària de la ciutat que, aquesta nova proposta, treballarà per reduir al màxim. Es garantirà l'heterogeneïtat en la composició social de la zona així com es cercarà l'equilibri d'aquesta mateixa composició entre zona i centres que la integraran. Al seu torn, s'atendran les necessitats d'escolarització garantint la suficiència de llocs escolars.

En definitiva, aquest canvi de 2 a 5 zones és fruit d'un treball de fons i d'un gran esforç per la cerca del consens. És cert, que com tot canvi, caldrà anar avaluant l'èxit de la proposta i estar atents a possibles desajustos que es puguin donar en algunes de les noves zones. Tanmateix, aquest és un compromís pres al Consell Escolar Municipal i així s'avaluarà amb diferents indicadors per tal de poder millorar la proposta en un futur si fos necessari. Al cap i a la fi, el més important de tot és garantir arreu del municipi la suficiència de les places públiques per donar resposta a les necessitats educatives de la població.

MARCO SIMARRO és regidor (CUP-PC) de Participació, Barris i Joventut