Sortim de la crisi per l'esquerra
Marco Simarro
Publicat: el 19/jun/20
Opinió|
Columnes
En una situació tan excepcional i nova com aquesta cal estar a l'alçada des del govern, però, també, saber com respira la població del municipi. Per això vam decidir fer una enquesta extraordinària per a una situació extraordinària des de l'Observatori Sociològic.
Calia avaluar l'impacte emocional i social de la pandèmia entre els santcugatencs i esbrinar quina és la percepció real de la ciutadania en un moment tan dur com el del confinament de la fase 0 i 0,5. Així mateix, volíem posar a prova les primeres accions del govern amb preguntes que cercaven l'avaluació ciutadana de les polítiques que hem desplegat. I, alhora, consultar sobre com avaluen alguns serveis concrets i tan importants en un moment com aquest com els serveis socials. En definitiva, preguntar a la població sobre l’acció de govern, i més en situacions excepcionals, és millorar la qualitat democràtica del consistori.
De les dades en destacaríem al voltant de tres àmbits: les principals preocupacions de la població, els serveis d’atenció a les persones i les polítiques desplegades i les mostres de solidaritat i suport mutu. En primer lloc, preocupa l'economia i la feina i és lògic, ja que un 13,5% estaven en ERTO i més de la meitat de la població assegura que els seus ingressos s'han vist reduïts durant la crisi. L'estat d’ànim i la salut també han preocupat molt durant el confinament i la incertesa és de les principals emocions compartides. En segon lloc, els Serveis Socials s'han valorat amb un 7 sobre 10. Com explicàvem a mitjans de maig, des de l'inici de la crisi, s'han atès més de 4.000 persones, el que suposa un augment del 46% respecte a les que s’atenien abans. Cal destacar que en moments de màxima crisi es constata quins són els serveis i les polítiques imprescindibles per una societat: les que garanteixen drets. També s'avaluen positivament, amb un 6,2 sobre 10, les més de 60 mesures desplegades en la línia d'ajuts per aturar l'emergència social, el reforç dels serveis essencials de l'Ajuntament, les ajudes al lloguer i el reajustament de la pressió fiscal. Tot plegat, dóna un aprovat a la gestió del govern i als serveis de l'Ajuntament en general. Finalment, és important destacar les mostres de solidaritat i suport mutu que s'han donat entre el veïnat i les xarxes de suport. Gairebé un 15% s'ha recolzat en familiars o veïnat i la meitat de la població ha detectat actituds de col·laboració, cooperació i solidaritat. Les xarxes veïnals de suport mutu, encapçalades en molts barris per joves de la ciutat han sigut valorades amb un 7,6 sobre 10. Cal destacar també que quatre xarxes de suport, integrades per uns 400 veïns voluntaris, s'han coordinat des del primer moment amb l'àmbit de Drets Socials.
En conclusió, Sant Cugat ja tenia problemes de desigualtats socials i ara, amb les conseqüències socioeconòmiques de la crisi de la Covid-19, caldrà multiplicar els esforços però no l'enfocament de les polítiques d'aquest govern. El canvi que es va iniciar ara just fa un any pretenia posar al centre les polítiques socials per combatre, justament, l'emergència social que ja detectàvem. Per tant, mateix i necessari enfocament d'esquerres i més polítiques per la justícia social. Ho hem dit en moltes ocasions, però ara més que mai, cal posar la vida al centre.
MARCO SIMARRO és regidor (CUP) de participació i barris