L'anella verda
Cristina Paraira
Publicat: el 1/jun/20
Opinió|
Columnes
A finals del mes de maig el govern de l'Ajuntament de Sant Cugat, a través dels mitjans de comunicació locals, va anunciar que posaria en marxa l'Anella de Mobilitat Verda per garantir que la ciutadania pugui moure's de forma segura mantenint les distàncies recomanades i donant prioritat als desplaçaments a peu i als mitjans de transport sostenible.
Implantar qualsevol canvi en la mobilitat del municipi no és un tema exempt de problemes i estem d'acord que calen accions valentes, però també ben planificades, compartides amb la ciutadania i amb els sectors més implicats i, si és possible, consensuades per anar fent els canvis cap a una mobilitat més sostenible i de millora de la qualitat de l'aire de la nostra ciutat.
On està la informació i la participació de la qual tant parla el govern de la ciutat? De moment, veig que ha estat una decisió triunilateral.
Si ens haguessin preguntat diríem que evidentment estem a favor de les polítiques que afavoreixin una mobilitat més sostenible i una pacificació de l'espai públic, però desconeixem com s'ha analitzat l'impacte de la implantació d'aquesta mesura en plena crisi de la COVID-19, tant pel que fa als aspectes mediambientals com econòmics.
Entitats com Fridays For Future i l'Assemblea de la Bici han comentat als mitjans de comunicació que ho veuen amb bons ulls. També hem llegit opinions a favor i en contra i ens han arribat dubtes i preguntes de la ciutadania com per exemple sobre els nous recorreguts d'autobusos que aquests canvis han suposat.
Sant Cugat Comerç, Sant Cugat Empresarial i l'Associació de Restauradors ja han manifestat la seva preocupació davant d'aquesta mesura perquè implantar-la ara representa una dificultat més a la greu situació que estan patint els seus comerços i negocis. S'ha de treballar per aconseguir l'equilibri necessari per garantir les distàncies recomanades i les accions perquè cap empresa tanqui. No val a dir que ja ens acostumarem en uns mesos, sense dades objectives, perquè no hi ha implantades encara mesures alternatives que facin més amable aquest canvi per aconseguir aquest equilibri.
Sap greu que no s'hagi aprofitat els espais de participació que ja té en funcionament l'Ajuntament per poder parlar-ne i poder analitzar les dades que ajudarien al fet que tots tinguéssim clars els beneficis i els costos i potser s'haurien pogut prendre de manera avançada mesures correctores intentant aconseguir l'equilibri.
Sap greu que no s'hagi pensat fer cap campanya per informar a la ciutadania d'aquest canvi de gran impacte a la mobilitat de la nostra ciutat ni que sigui amb unes banderoles com la que s'estan penjant aquest cap de setmana dels pressupostos participatius. No entenem que ni se'n parlés a la sessió de la Taula d'Emergència climàtica-Mobilitat de fa unes setmanes.
Sap greu que el govern no tingui previst parlar-ne, suposem, fins a la propera Taula de Mobilitat convocada pel dia 9 de juny o que ni surti com a tema important a informar i comentar a l'Ordre del dia de la Comissió informativa corresponent d'aquesta mateixa setmana. Als grups de l'oposició ens han dit més d'una vegada durant aquests mesos que no féssim perdre el temps al govern amb les nostres preguntes, sol·licituds d'informació o aportacions, i jo em pregunto... no estaran vostès fent perdre el temps a la ciutadania?
Esperem que aquesta anella verda no s'acabi convertint en la muralla verda.
CRISTINA PARAIRA és regidora de Junts per Sant Cugat