Calia fer un ERTO als busos urbans de Sant Cugat?

Ferran Margineda


Publicat: el 24/abr/20
Opinió| Columnes

Aquesta setmana, a l'assemblea de la CUP Sant Cugat hem acordat fer un comunicat demanant a l'Ajuntament, que es posicioni en contra de l'ERTO de força major que ha realitzat la concessionària del transport públic urbà Moventis/Sarbus a les seves treballadores i treballadors. Som conscients de la greu situació que viuen moltes PIMES que han de fer un ERTO perquè les seves activitats s'han aturat completament i no es poden mantenir de forma prolongada sense ingressos. Sabem que els autònoms estan passant-ho molt malament, ja que les mesures i els ajuts que el govern de l'Estat ha decretat són del tot insuficients i no cobreixen en molts casos les despeses fixes mensuals que puguin tenir. I l'estat Espanyol, malgrat que se'n diu progressista, respon de forma covarda davant les situacions de feblesa que la classe treballadora i també les classes mitjanes han i hauran de patir.

Una altra mesura nefasta ha estat decretar la possibilitat de fer ERTOs de força major de forma exprés sense haver dotat a la Inspecció de Treball (IT) de recursos per fer front a l'allau d'instàncies i evitar situacions com la que estic exposant sobre la concessionària dels busos de Sant Cugat. Un ERTO de força major el pot presentar qualsevol empresa que avali la mesura amb un informe econòmic de pèrdues derivades de les diferents suspensions d'activitats. Un cop iniciat el tràmit, l'autoritat laboral, en aquest cas la Inspecció de Treball, té cinc dies per resoldre a favor o en contra, però com deia, el col·lapse del sistema fa que en aquest termini a la IT li sigui impossible i que l'empresa pugui tirar l'ERTO endavant al sisè dia. La mesura neix coixa, però a part que hauria d'anar dotada en paral·lel d'una ampliació de recursos humans, té un altre punt capciós, i és que deixa a la representació dels treballadors sense veu, i tanca la porta a qualsevol negociació prèvia a la resolució de l'ERTO.

En el cas del grup Moventis i dels busos urbans ens trobem que no hi ha suspensió d'activitats tot i que si hi ha retallada de serveis, però també sabem, com també ho sap l'Ajuntament, que hi ha documentació emesa per l'Autoritat del Transport Metropolità o legislació estatal, que garanteix als operadors de transport públic (OTP), una línia d'ajuts per suportar les retallades en el servei que les administracions han hagut de realitzar. Fins i tot l'ajuntament de Sant Cugat en un decret d'alcaldia resol que en el cas de concessionàries com la del bus es podrà acordar '... abonar els danys i perjudicis patits, prèvia sol·licitud i acreditació fefaent de la seva realitat, efectivitat i quantia derivats de les despeses salarials què, efectivament, s'hagin abonat al personal adscrit al contracte ...'.

Per tant, estem essent testimonis de com un grup empresarial que té diversificada les seves activitats entre l'àmbit privat (concessionaris multimarca de cotxes i camions i serveis postvenda) i que també compte amb empreses operadores de transport públic, aprofita les eines que li dóna l'estat per fer ERTOs de força major a les seves empreses dins el sector privat, però els aplica també a les OTP, a fi de reduir els costos laborals de personal mentre es pot acollir a ajuts destinats a cobrir la no reducció de llocs de treball. El negoci és rodó, i referma la idea que mentre visquem en un món on el mercat dicta les lleis, seguiran passant coses com aquestes en detriment de les persones, sia autònoms, assalariats o empresaris que veuen com els recursos públics per mantenir-se no els arriben perquè es malbaraten per una mala gestió i el conseqüent benefici aparentment fraudulent d'uns privats. Ara bé, Inspecció de Treball encara pot dir l'última paraula, però mentrestant és de rebut que l'Ajuntament sigui diàfan i es posicioni al costat de la ciutadania i de les treballadores públiques del transport públic.

FERRAN MARGINEDA és vocal de la CUP-PC a Valldoreix