L'Institut-Escola Catalunya, una nova oportunitat
Pilar Gorina
Publicat: el 13/nov/19
Opinió|
Columnes
La Llei d'Educació de Catalunya, LEC, contempla la possibilitat de que els centres públics de Catalunya s'organitzin com a Institut-Escola. Des del departament d'Educació i des del nou equip de govern de la ciutat apostem per la confluència de diversos models d'ensenyament secundari atenent a les situacions diverses del municipi. Per això, i d'acord amb el Departament, ens proposem que el proper curs l'Escola Catalunya es converteixi en l'Institut-Escola Catalunya. L'Institut-Escola acollirà els nens i les nenes d'infantil, de primària i d'educació secundària obligatòria. No tinc cap dubte que aquesta decisió obre una nova oportunitat de millora de la nostra oferta educativa, que serà més diversa i més rica.
Sant Cugat no és la primera ciutat que incorpora aquest model que diversifica l'oferta de secundària. En diversos municipis de Catalunya s'està duent a terme aquesta innovació i els resultats són molt engrescadors per a les famílies i per als professionals de l'educació, tant pel que fa a l'aprenentatge com pel que fa a la formació integral dels infants i joves.
Quina avantatge té aquest model per Mira-sol?
Un Institut-Escola està pensat per facilitar la coherència en la línia pedagògica del centre i, per tant, afavoreix que les transicions entre les tres etapes que conviuran seran amb millor acompanyament i amb més naturalitat (infantil - primària - secundària); tot i que cada etapa necessita d'una certa diferenciació. En l'actual model es fa més difícil garantir aquesta coherència pedagògica i la feina de tutorització és també més complexa. Aquest aspecte és potser el que va quedar més desdibuixat en fer instituts d'ESO i de Batxillerat ja que entre l'etapa de primària i la de l'ESO hi ha sovint un trencament massa gran.
D'altra banda, l'Institut-Escola és un centre educatiu de proximitat. A Mira-sol mai no hem tingut un institut de secundària de proximitat. Ara, a partir del proper curs, els i les joves no hauran de desplaçar-se fora del barri i invertir estones de camí per arribar-hi. Molts d'ells podran anar-hi a peu o en bicicleta, una manera més còmode, amable i respectuosa amb el medi ambient.
A Sant Cugat aquest és el model de la majoria de centres concertats, i en canvi de cap centre públic, fins ara. L'experiència d'aquestes escoles concertades i de la de molts instituts escoles d'arreu del país ens demostra que és un model experimentat, amb les mateixes garanties d'èxit de qualsevol altre model. Serà tot un conjunt de mesures les que determinaran la major qualitat del servei que s'hi ofereix. Dependrà, com sempre, de la qualitat i la solidesa de l'equip docent del centre i de l'ajuda que entre tots els puguem facilitar.
Els altres cinc instituts públics de secundària de la ciutat seguiran amb la seva tasca reconeguda i de qualitat, sabent que treballen la transició aportant respostes imaginatives i adequades als i les joves que s'incorporen cada curs. Per tant, sumem experiències que hauran de buscar punts d'encontre entre elles.
Acollim, doncs, l'Institut-Escola Catalunya en la nostra xarxa local de centres i donem-li la benvinguda.
PILAR GORINA és regidora d’educació