Informació o publicitat

Vicenç San Francisco

Vicenç San Francisco


Publicat: el 23/mar/19
Opinió| Columnes

'Les notícies són allò que algú vol que no es publiqui; tota la resta és publicitat'. Aquesta és una frase atribuïda a George Orwell -si bé no podem confirmar que sigui originària d'aquest escriptor- cert és que és una de les persones que més ha estudiat la relació, entre el Poder, la informació i la manipulació.

El Poder, independentment de la seva forma, és un element amb vida pròpia que sempre tendeix a defensar-se, consolidar-se, expandir-se. I per complir la seva funció necessita sempre la capacitat de controlar la informació. El Poder és conscient que la societat és qui li atorga aquesta concessió, per això es preocupa de controlar-la i potenciar la seva imatge a través de la publicitat.

L'equilibri és complex. Un Estat democràtic només és possible amb informació lliure i plural. Una de les funcions del periodisme és la d'estar atent a l'actuació política. La relació entre política i premsa és delicada i exigeix el màxim respecte entre ells. Un polític no ha d'interferir en el treball d'un periodista de la mateixa manera que quan un periodista passa a exercir de polític el seu treball anterior queda com a mínim qüestionat, i la relectura dels seus articles es fa des d'una altra perspectiva.

Els periodistes tenen dret a expressar-se lliurement, i per tant l'objectivitat no existeix. La ideologia sí existeix, i és bo que cada mitjà informatiu ofereixi la informació des del seu punt de vista, però hem de garantir també el dret de la societat a la informació. Això ens obliga alhora a fomentar una societat amb capacitat d'esperit crític des de l'educació, i que pugui ser capaç de discriminar entre la informació i la publicitat.

Assumir que no existeix la imparcialitat de premsa obliga a la societat democràtica a afavorir la pluralitat i la llibertat d'informació. Una forma de potenciar aquesta pluralitat és distribuir els recursos econòmics procedents dels contractes de licitació pública d'anuncis oficials en mitjans de comunicació atenent criteris tècnics i d'eficàcia. Actuar amb altres criteris implica sempre posar al govern que el realitza i a l'empresa beneficiària sota el focus de la sospita.

Un cas similar passa a la nostra ciutat, l'Ajuntament ha iniciat un concurs de licitació de publicitat i les condicions exclou totes les empreses de la ciutat excepte una, però el nostre govern municipal té molt fàcil dissipar qualsevol ombra de sospita responent a les preguntes del regidor socialista Pere Soler sobre els criteris tècnics del format concret de la publicació i la tirada d'exemplars que apareixen en el plec de condicions d'aquest concurs públic.

Com a societat democràtica no podem confondre la informació amb la publicitat, ni permetre'ns la relació entre el Poder, la informació i la manipulació que ens va descriure George Orwell.

VICENÇ SAN FRANCISCO és secretari d'organització del PSC