Si el 2018 critiques accions del govern, vas contra Sant Cugat
Ferran VillaseñorFerran Villaseñor
Publicat: el 11/gen/18
Opinió|
Columnes
30 anys de govern convergent (Convergència Democràtica, Convergència i Unió, PDeCAT i potser aviat Junts x Sant Cugat) donen per a molt. Hi ha hagut accions estratègiques positives, altres discutibles i altres on la decisió política no va ser adequada. A la nostra ciutat, però, s'ha instal·lat un mantra curiós: criticar el govern és criticar Sant Cugat.
Cal recordar aspectes que han passat i que s'han descomptat de l'imaginari col·lectiu (tenim memòria de curt abast) com per exemple alguns que es van fer durant l'època de l'estampida urbanística a Sant Cugat. Errors i operacions de l'administració local que han fet perdre o moure milions d'euros, com per exemple la pèrdua de més de vuit milions d'euros en impostos no cobrats, el no-cobrament de contribucions urbanes per valor de tres milions, les factures al calaix no pressupostades per valor de 3,5 milions a TMA, el no cobrament d'1,2 milions dels 'avions', la sentència d'ADIF i el cobrament de 15 milions d'amortitzacions de Sorea. A aquestes 'joies' cal afegir 8,5 milions pagats per l'acord extrajudicial de Can Matas (Boehringer i voltants).
El que sí que cal reconèixer és l'alta capacitat del govern (actual i anteriors) en generar comunicació, us en posaré dos exemples:
1. Esart es presenta en societat amb una visió internacionalitzadora.
2. La ciutat acull i promou el nou VITA Sant Cugat Entrepreneurship Center.
El primer era una col·laboració publico-privada per oferir batxillerats i formació professional d'itinerari artístic sense concurs públic. Es va vendre com una aposta de futur per a la cultura, l'educació i l'art, al mateix temps que es compatibilitzaven usos amb l'Escola de Música i serviria per millorar aquestes instal·lacions. Negoci rodó, cobrem un cànon important, fem reformes per l'escola de música i posem Sant Cugat al mapa de l'ensenyament artístic.
Què va passar? Esart va traslladar part de les seves instal·lacions a Barcelona, no han executat el conjunt de les inversions compromeses i anem cobrant a cop de sentència per impagament de part de les quotes. Al final, deixarem d'estar al mapa.
El segon era un centre d'emprenedoria social que promovia l'Ajuntament de Sant Cugat amb operadors de l'empresa, la innovació i el coneixement. Era un espai d'allotjament empresarial en un dels edificis de vidre al costat de Can Ametller. Sant Cugat ja disposava de serveis de suport a l'emprenedoria i col·laboració publico-privada amb els centres empresarials del Trade Center i Esade, aquí s'anava més enllà fent un lloguer de serveis a llarg termini i apostant per l'economia social. Malauradament el soci privat ha caigut econòmicament i ara haurem de reinventar (com a servei públic) aquestes accions.
Anava a fer un comentari sobre els diners que durant molt temps no s'han cobrat del lloguer dels terrenys a la zona d'oci coneguda com els 'avions' (sí, és municipal) o per què no tenim subvencions municipals que incentivin la instal·lació de determinada oferta comercial a algunes zones, com l'avinguda Cerdanyola, o que encara no hem concretat què farem amb la gestió de l'aigua que actualment gestiona Sorea i que finalitza en pocs mesos... Però això ja dóna per fer altres columnes.
FERRAN VILLASEÑOR és regidor d'ERC-MES