L'aire que respirem és una prioritat
Cristina Paraira
Publicat: el 17/jul/17
Opinió|
Columnes
Ja fa temps que a Sant Cugat estem duent a terme diverses accions per reduir el vehicle rodat al centre de la ciutat i fer-lo més amable per a vianants i bicicletes. El nostre govern ha fet una ferma aposta per la sostenibilitat, per la vianantització i per la pacificació del trànsit rodat amb un únic objectiu: que a la ciutat hi respirem un aire de qualitat i evitem així possibles malalties relacionades amb la contaminació atmosfèrica.
L'aire net és un requisit bàsic per a la salut humana i el benestar i actualment la contaminació atmosfèrica constitueix el principal risc ambiental per a la salut. El 10% de les morts al món són causades per la contaminació i l'aire que respirem ja es considera el quart factor de risc de mort. De fet, es calcula que cada any moren unes 600 persones per respirar l'aire de Barcelona.
Tot i que a Sant Cugat no tenim uns alts nivells de contaminació, hem de prendre mesures per evitar que la qualitat de l'aire empitjori i causi problemes de salut a la ciutadania. La vianantització dels carrers del centre de la ciutat fa uns anys i les obres que acabem de començar per fer un continu urbà als carrers Castellví, de la Creu, Balmes o Sant Medir, juntament amb la posada en marxa de nous carris bici que connectaran diverses zones de la ciutat han de servir per reduir el soroll i la contaminació.
Fa uns mesos vam instal·lar dues màquines de control de l'aire perquè els veïns i veïnes de la ciutat puguin saber quina és la qualitat de l'aire que respiren a la ciutat i ser conscients de la importància de reduir les emissions de gasos contaminants per millorar la nostra salut.
Ara, els municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona volem combatre la contaminació atmosfèrica del territori i per això a partir del gener del 2018 restringirem el trànsit de cotxes al centre de la ciutat que no disposin d’una de les quatre etiquetes que està repartint la Direcció General de Trànsit (DGT) i no siguin residents, en concret en una àrea de baixes emissions els dies que tinguem episodis de contaminació atmosfèrica elevada, uns quatre o cinc dies l'any. Unes restriccions que encara hem de perfilar la manera d’aplicar-les, que es faran permanents el 2020 i que han de servir per aconseguir que l’aire que respirem sigui de qualitat.