Sant Cugat Zona 1? D'entrada, no
Ramon GutiérrezRamon Gutiérrez
Publicat: el 10/feb/17
Opinió|
Columnes
El ple d'aquest mes debatrà una proposta del PP per incloure Sant Cugat a la zona 1 de transport integrat metropolità. S'hi suma la notícia feta pública la setmana passada pel govern municipal de Convergència i el PSC, que les negociacions per a aquesta entrada estan avançades. En aquest sentit, des d'ICV creiem que d'entrada no és una bona idea. Tot i així, és un tema en debat i, evidentment, si alguns dels elements que ens fan tenir aquesta postura canvien, el nostre posicionament podria variar. I quin son els elements que fan que ens hi oposem d'entrada?
1- L'actual funcionament per zones no és el més adequat, ja que posa al mateix sac -o al mateix preu- viatges que són molt diferents. El preu de creuar dues zones és el doble que el de no sortir de la zona 1. La T-Mobilitat és una proposta que hauria de resoldre aquest desequilibri. Ara bé, si la implantació d'aquest nou títol ha d'anar per llarg, almenys ens podríem plantejar la reducció de la diferència, que en lloc del doble signifiqui només un 50% més del preu.
2- No és una qüestió de distància amb Barcelona. Existeixen localitats del Baix Llobregat o del Maresme que malgrat estar més allunyades de Barcelona que Sant Cugat són Zona 1 (gràcies a un recàrrec a l'IBI) i té sentit en la mesura que formen un continu urbà i les relacions de perifèria que els seus habitants tenen amb la gran ciutat. Volem ser perifèria de Barcelona o prioritzar les relacions territorials al Vallès? (B-30, UAB, ...)
3- El preu per si sol no és incentivador de l'ús del transport públic. Argumentar que d'aquesta manera la ciutadania de Sant Cugat utilitzaran més el transport públic és fals. A Sant Cugat el transport privat seguirà sent el rei del mambo pel model de ciutat horitzontal que tenim. Cal posar el focus en la freqüència, la comoditat, la puntualitat i en la xarxa de bus com a eina estructuradora de la mobilitat i no concebre'l només com a vehicle de la gent gran.
En conclusió, el que seria més lògic i progressiu és la superació de les zones tarifàries, la implementació de la T-Mobilitat i fer pagar el transport públic no només a la ciutadania sinó als també sectors econòmics que es beneficien de la mobilitat dels seus treballadors i treballadores. Per desgràcia tenim un govern de la Generalitat que es dedica a allargar el procés d'implantació d'aquest títol i ho fa amb una actitud de servitud no als interessos de la majoria sinó dels capitals. Una llàstima.
RAMON GUTIÉRREZ és regidor d'ICV-EUiA