Hem de triar: més contaminació o més salut

Roser Casamitjana


Publicat: el 27/gen/17
Opinió| Columnes

En el darrer ple del nostre ajuntament, el grup d'ICV-EUiA va presentar una moció que va esdevenir institucional perquè s'elabori durant el 2017 una diagnosi de quines són les principals causes d'emissions contaminants a l'aire que respirem i per establir les mesures que resultin més efectives per disminuir-les. Es pot pensar que Sant Cugat és una ciutat 'neta' i poc contaminada, perquè tenim un urbanisme dispers, indústria no contaminant, molt arbrat en el nostre entorn i zones verdes a dojo. Però també tenim més cotxes que ningú i circulem majoritàriament amb ell i, a més, estem en una conurbació, l'Àrea Metropolitana, molt congestionada i amb molta contaminació. I l'aire no té fronteres.

Tots els estudis fets fins ara demostren que, a les ciutats, els cotxes son els responsables del 80% de la contaminació, així que a Sant Cugat estem molt ben posicionats per tenir-la i també hi ha molt estudis que demostren de forma concloent la relació que hi ha entre la contaminació de l'aire i els ingressos hospitalaris. Per estrany que pugui semblar les malalties més freqüents derivades de la contaminació són les que afecten el sistema vascular del cor i el cervell, seguides de les respiratòries i el càncer de pulmó. Però no només són aquests els problemes derivats de respirar un aire contaminat: en un estudi fet en infants d'entre 7 i 10 anys, alguns de Sant Cugat, es demostra que l'exposició o proximitat a zones contaminades té com a resultat un nivell cognitiu més baix.

Així que potser ha arribat el moment de posar fil a l'agulla i decidir si el que volem és arribar més còmodament a la feina o a comprar o si volem conservar la nostra salut i la dels nostres fills. Cal estudiar quines eines i quines mesures cal prendre per rebaixar al màxim la contaminació i, al nostre parer, això passa per incrementar el transport públic, facilitant el seu ús tant per dintre de la ciutat o com per desplaçar-se fora i per incentivar l'ús de la bicicleta en tot el municipi. Hem d'intentar que la bicicleta es converteixi en el mitjà de transport més corrent i, per tant, els ciclistes tinguin clar per on cal passar i com, quines són les seves regles i quines cal que respectin els vianants i els cotxes.

Però aquestes mesures no s'implanten per sí soles, calen decisions polítiques valentes per fer-les possibles que, molt possiblement resultin impopulars. I ací cal que el nostre govern decideixi si esta disposat a arriscar-se o prefereix amagar el cap sota l'ala i pensar que 'qui dia passa any empeny'.

ROSER CASAMITJANA és portaveu d'ICV-EUiA