Nou curs, vells problemes

Roser Casamitjana


Publicat: el 9/set/16
Opinió| Columnes

La setmana que ve s'iniciarà el nou curs escolar a Catalunya. Segons hem sabut per aquest mitjà, a Sant Cugat s'ha produït un lleuger increment en el nombre d'alumnes que s'ha traduït en un augment del 3% més a l'escola pública i un 3,5% més a la privada. La distribució final de l'alumnat ens indica que gairebé un 80% anirà a centres finançats amb fons públics i el 20% restant ho faran en centres privats.

Però si mirem les xifra veurem que si bé a l’educació primària i a la secundària obligatòria els centres públics i els concertats no hi ha gaire diferència en la distribució de l’alumnat, no passa el mateix amb la secundària post-obligatòria, especialment en els cicles formatius de grau mitjà i superior, que són pràcticament exclusius dels centre privats.

Això ens porta a pensar que en una ciutat com la nostra els cicles formatius, que són essencials per a una formació dels nois i noies que els capacita per exercir determinades professions i que són demandats per la major part de les empreses, no interessen ni a les escoles concertades ni, molt menys, a les privades. Sembla, doncs, que el que toca, peti qui peti, sigui tenir el major nombre d'universitaris, encara que després acabin a Londres fent de cambrers.

Hem estrenat una nova escola, la dotzena, que per variar l’hem hagut d’ubicar en barracons, ben condicionats, només faltaria, però en barracons al cap i a la fi. Sembla clar que el nombre d’escolars augmenta poc o molt cada any, però sempre ens agafa amb el pas enrere.

I què dir del nou Leonardo da Vinci? Sentint l’altre dia la nostra alcaldessa a la inauguració del curs escolar, em vaig sentir feliç de veure que, finalment, després d’anys de promeses, abans de Nadal s’hauria començat el nou centre. Però després una s'assabenta que ens estem referint al poliesportiu que hi farem al costat i que aquest sí que te pressupost, perquè l’institut com a tal no el té encara.

I finalment només dir que la conferència d'Eduard Vallory, director d’Escola Nova 21, no ens va servir, almenys a mi, per saber de què anava la Nova Escola 21, ni què podia significar des del punt de vista educatiu i formatiu pels infants, ni com es prepararien els mestres per entomar aquest repte, ni en quines escoles s’aplicaria.

Així, doncs, iniciem un nou curs però no tenim cap garantia de que sigui nou de veritat.

ROSER CASAMITJANA és portaveu d'ICV-EUiA