Comunicat de valoració de les gestions prèvies al 2n Aplec Jove

Cartes dels lectors

Publicat el 12/jun/14 per Aplec Jove

Arran de la celebració del 2n Aplec Jove (7 de juny de 2014) la Plataforma d'Entitats Juvenils de Sant Cugat, formada per l'Esplai Pica-Roca, l'Esplai Sarau, Infinits Somriures, Front Freak, Dissidència Sònica, Arran Sant Cugat, Escola d'Excursionisme i l'AE La Floresta, volem transmetre amb aquest comunicat diverses consideracions de cara a l'Ajuntament.

Ens vam trobar amb alguns problemes i incidències, tant per muntar prèviament com per gestionar l'activitat. Al seu torn, volem aportar una crítica constructiva per tal de solucionar aquestes qüestions de cara a futurs esdeveniments.

1. Instància
Vam entrar la instància corresponent per l'ocupació de la via pública el dia 18 de febrer amb la intenció de rebre una resposta en un temps adequat (segons el Pacte de Nit, en 10 dies hàbils ha d'haver-hi una resposta). En aquest sentit, vam rebre la confirmació (dia, horari i espai) dues setmanes abans de l'activitat. Pel que fa a la plaça, en un primer moment, vam proposar-ne tres, de les quals cap va ser escollida. Vam decidir apostar per entendre'ns i proposar-ne tres de diferents. És així com vam arribar a la plaça de Barcelona. Creiem que la gestió de les instàncies hauria de ser més eficaç i fer cas de les propostes que es van acordar al Pacte de Nit. Volem recordar, a més, que molts dels acords presos en referència a les entitats sense ànim de lucre d'aquest Pacte (2011) no s'estan duent a terme. Per exemple: quedar exemptes de pagar fiances quan es demana material; estudiar la manera de cobrir l'assegurança d'activitats a la via pública o l'ampliació de l'horari nocturn per aquestes activitats en funció de la temporada (del 16 abril al 14 d'octubre i no només al juny). Cal senyalar, també, que pel sector privat (bars i terrasses) sí que han dut a terme la majoria d'acords.

2. Material
Amb la instància es van demanar taules, cadires, tanques i escenari. Se'ns va comunicar que no tindríem escenari perquè per aquells dies estaria tota la tarima muntada arreu del poble i que podríem fer servir el que hi ha construït a la plaça de Barcelona. Vam cedir sense alternativa, no obstant això, cal constatar que aquell escenari no compta amb uns requisits necessaris per acollir concerts: la tarima de fusta trontolla, els músics es mouen i, per tant, l'equip de so també i, si aquest caigués, pot ser perillós i fer mal a algú. Demanem que es revisi l'estructura de l'escenari i que s'adapti a tot tipus de concerts.

D'altra banda, vam demanar lavabos portàtils i se'ns va dir que els hauríem de pagar perquè l'Ajuntament no té diners. Creiem que no és una raó de pes el fet de no tenir diners quan, per exemple, dedicar-li una partida del pressupost anual a higienitzar les activitats al carrer, podria ser una opció i quan tenim l'estatus de ciutat que tenim. Si Sant Cugat es vanagloria de ser una ciutat 'cívica' (no entrarem a valorar què és i què no és cívic), per què no se'ns faciliten uns sanitaris per les activitats al carrer? Després les queixes dels veïns les rebem qui muntem activitats però el cert és que si les entitats sense ànim de lucre ens dediquéssim a pagar i topar amb fronteres burocràtiques de manera constant, definitivament no faríem activitats al carrer. Volem creure que no és la intenció del consistori ja que sempre 'fa gala' del teixit associatiu santcugatenc.

3. Limitador de so
Sobre el limitador de so hem de dir que l'ús absolutament indiscriminat i sense cap mena de criteri tècnic aboca molts concerts al fracàs. Ens expliquem: limitar el so en funció d'un mateix màxim per a totes les places no té sentit, acústicament parlant. El so es transmet de manera molt diferent en espais oberts i tancats. Pel que fa la plaça de Barcelona, arribar al límit establert és molt fàcil ja que el perímetre de la plaça és quadrat i facilita el rebot del so que farà saltar el limitador. Això no passa per a places més obertes. Entenem que les solucions són prou evidents: retirar el limitador d'aquest tipus de places; fer un estudi acústic de cada plaça i establir uns criteris diferenciats abans d'imposar cap limitador; facilitar-nos un altre espai (mínimament cèntric) per dur a terme l'activitat; retirar el limitador; etc.

Creiem que és important remarcar, a més a més, que la qüestió del limitador de so no va sortir en cap reunió del Pacte de Nit ni va ser posat a debat per la comissió pertinent on hi participaven moltes entitats sense ànim de lucre. Entenem que, si existeix una suposada voluntat de consultar la ciutadania, aquest tema s'hauria de posar sobre la taula i negociar-ho amb tots els agents socials que, habitualment, fan activitats i concerts al carrer.

Amb tot, volem fer constar que les entitats i el teixit associatiu santcugatenc, a molts dels quals se'ns maltracta burocràticament, també som veïns (ens sembla tan rematadament absurd haver-ho de recordar) i exigim un tracte digne. Comencem a estar farts d'haver de passar per tantes gestions (més aviat impediments) i, fins i tot trucades, per poder aconseguir una activitat al carrer amb cara i ulls. En aquest sentit, les entitats de l'Aplec Jove seguirem treballant conjuntament per superar aquestes dificultats que entenem, a més, són extrapolables a qualsevol entitat o col·lectiu.

Aplec Jove - Plataforma d'Entitats Juvenils de StC